Předmět: Metodika předškolního vzdělávání 1

« Zpět
Název předmětu Metodika předškolního vzdělávání 1
Kód předmětu KPG/MPV1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
Odborné dovednosti
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat principy RVP PV
charakterizovat obsah RVP PV
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
Odborné dovednosti
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Odborné dovednosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
  • BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
  • Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
  • Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
  • Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
  • Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní