Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat principy RVP PV |
charakterizovat obsah RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
BEČVÁŘOVÁ, Z. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003.
-
Čapek, Robert. Líný učitel. Grada, 2017. ISBN 978-80-7496-344-5.
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
Doláková, Sylvie. Umíte to s pohádkou? : práce s příběhy v MŠ a ZŠ. 2015. ISBN 978-80-262-0933-1.
-
Ginnis, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele : strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit : raise classroom achievement with strategies for every learner. 2017. ISBN 978-80-906082-6-9.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
-
Opravilová, Eva. Předškolní pedagogika. Vydání 1. 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola:Teorie a praxe I.. Olomouc, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|