Předmět: Metodika předškolního vzdělávání 2

« Zpět
Název předmětu Metodika předškolního vzdělávání 2
Kód předmětu KPG/MPV2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
Obsah předmětu
1. Propojení třídního a školního vzdělávacího programu, analýza ŠVP PV a jeho transformace do třídního vzdělávacího programu (TVP). Vytváření tematických celků a integrovaných bloků v TVP. Obsah TVP PV- charakteristika třídy, podmínek edukace, vytváření a zavádění třídních pravidel, organizace dne - do plánování. 2. Přístupy a možnosti při plánování třídního integrovaného bloku. 3. Využití různých zdrojů při plánování. 4. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu - příprava pedagogického procesu. 5. Motivace v mateřské škole. 6. Pedagogické hodnocení a pedagogická evaluace - reflexe. 7. Individualizace ve vzdělávání. 8. Způsoby získávání informací o předškolním dítěti. 9. Pedagogická diagnostika jako nástroj pro individualizaci vzdělávání. 10. Rozvoj prosociálního chování dětí v MŠ. 11. Práce s pravidly v MŠ.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy
charakterizovat potřeby předškolního dítěte
popsat principy RVP PV
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy
Odborné dovednosti
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání
formulovat vzdělávací cíle
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit propojení TVP a ŠVP
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku
Odborné dovednosti
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte
používat různé možnosti motivace dítěte, činnosti, IB
zdůvodnit volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace v rámci IB,
analyzovat edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání,
navrhnout činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Prezentace práce studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Skupinová výuka,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Analýza výukových situací
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
  • Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
  • Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
  • Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
  • Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
  • Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní