Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Propojení třídního a školního vzdělávacího programu, analýza ŠVP PV a jeho transformace do třídního vzdělávacího programu (TVP). Vytváření tematických celků a integrovaných bloků v TVP. Obsah TVP PV- charakteristika třídy, podmínek edukace, vytváření a zavádění třídních pravidel, organizace dne - do plánování. 2. Přístupy a možnosti při plánování třídního integrovaného bloku. 3. Využití různých zdrojů při plánování. 4. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu - příprava pedagogického procesu. 5. Motivace v mateřské škole. 6. Pedagogické hodnocení a pedagogická evaluace - reflexe. 7. Individualizace ve vzdělávání. 8. Způsoby získávání informací o předškolním dítěti. 9. Pedagogická diagnostika jako nástroj pro individualizaci vzdělávání. 10. Rozvoj prosociálního chování dětí v MŠ. 11. Práce s pravidly v MŠ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
popsat principy RVP PV |
vysvětlit možnosti využití RVP PV při pedagogické práci |
charakterizovat prvky vzdělávacího procesu (cíle, metody, formy, podmínky, obsah vzdělávání, prostředky) v kontextu specifik předškolního vzdělávání |
popsat strukturu ŠVP , zásady a principy jeho tvorby |
charakterizovat proces tvorby a obsah TVP |
charakterizovat specifičnost prostředí mateřské školy |
Odborné dovednosti |
---|
na základě zkušeností pobytu v mateřských školách zaujmout postoj k různým podobám edukačního procesu, svůj postoj dokázat vysvětlit a argumentovat |
analyzovat cíle, metody a formy předškolního vzdělávání |
analyzovat podmínky předškolního vzdělávání |
formulovat vzdělávací cíle |
naplánovat, realizovat a zhodnotit krátký úsek edukačního procesu |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit propojení TVP a ŠVP |
vysvětlit principy plánování integrovaného bloku |
charakterizovat důležitost pedagogické evaluace |
popsat běžně používané techniky evaluace vzdělávacího procesu a jeho aktérů |
charakterizovat proces individualizace ve vzdělávání |
popsat možnosti rozvoje prosociálního chování dětí předškolního věku |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s cíli RVP PV, využít je při plánování a evaluaci, konkretizovat je pro danou skupinu dětí |
naplánovat vzdělávací nabídku ve formě integrovaného bloku |
aplikovat prostředky hodnocení předškolního dítěte |
používat různé možnosti motivace dítěte, činnosti, IB |
zdůvodnit volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace v rámci IB, |
analyzovat edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání, |
navrhnout činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Analýza výukových situací |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
|