Lecturer(s)
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Dědičová Lidmila, PaedDr. PhD.
|
Course content
|
1. Connection of class and school educational program, analysis of SEP PV and its transformation into class educational program (TVP). Creating thematic units and integrated blocks in TVP. Content of TVP PV- characteristics of the class, conditions of education, creation and realizing class rules, organization of the day - to planning 2. Approaches and possibilities in planning a class integrated block. 3. Use of various resources in planning. 4. Didactic transformation of educational content - preparation of pedagogical process 5. Motivation in kindergarten. 6. Pedagogical evaluation and pedagogical evaluation - reflection. 7. Individualization in education. 8. Ways of obtaining information about a preschool child. 9. Pedagogical diagnostics as a tool for individualization of education. 10. Development of prosocial behavior of children in kindergarten. 11. Work with rules in kindergarten.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Self-study of literature, Practicum
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
to characterize the needs of the preschool child |
to describe the principles of RVP PV |
to explain the possibilities of using RVP PV in pedagogical work |
to characterize the elements of the educational process (aims, methods, forms, conditions, content of education, resources) in the context of the specifics of pre-school education |
to describe the structure of SEP, principles and principles of its creation |
to describe the process of creation and content TVP |
to characterize the specificity of the kindergarten environment |
Skills |
---|
based on the experience of attending kindergartens to take a stand on different forms of the educational process, to explain and argue their attitude |
to analyze the aims, methods and forms of pre-school education |
to analyze the conditions of pre-school education |
to formulate educational goals |
to plan, implement and evaluate a short section of the educational process |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
explain the links between CEP and SEP |
explain the principles of integrated block planning |
to characterize the importance of pedagogical evaluation |
to describe commonly used techniques for evaluating the learning process and its actors |
to characterize the process of individualisation in education |
to describe the development of prosocial behavior of pre-school children |
Skills |
---|
to work with the objectives of RVP PV, to use them in planning and evaluation, to specify them for a given group of children |
to plan an educational offer in the form of an integrated block |
to apply the means of assessing the preschool child |
to use different options of motivation of child, activities, IB |
zdůvodnit volbu vzdělávacího obsahu, forem a metod vzdělávání a využití různých forem motivace v rámci IB, |
analyzovat edukační situaci z hlediska individualizace ve vzdělávání, |
navrhnout činnosti rozvíjející prosociální chování předškolního dítěte |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Students' portfolio |
Lecture with a video analysis |
Interactive lecture |
Collaborative instruction |
Seminar |
Skills |
---|
Seminar |
Students' portfolio |
Textual studies |
Skills demonstration |
Analýza výukových situací |
Competences |
---|
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills |
---|
Portfolio |
Seminar work |
Skills demonstration during practicum |
Competences |
---|
Portfolio |
Recommended literature
|
-
Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha, 2006. ISBN 80-87000-04-8.
-
Bednářová, Jiřina. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let/. Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Sedláčková, Hana; Syslová, Zora,; Štěpánková, Lucie. Hodnocení výsledků předškolního vzdělávání. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-7357-884-8.
-
Smolíková, Kateřina. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. V Praze : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-01-3.
-
Starý, Karel; Laufková, Veronika. Formativní hodnocení ve výuce. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Svobodová, Eva. Prosociální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2007. ISBN 80-86307-39-5.
-
Svobodová, Eva; Švejdová, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
-
Svobodová, Eva. Vzdělávání v mateřské škole : školní a třídní vzdělávací program. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
-
Syslová, Zora; Štěpánková, Lucie. Třídní projekty v mateřské škole. Vydání první. 2019. ISBN 978-80-262-1480-9.
|