Předmět: Metody a techniky společensko-vědního výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metody a techniky společensko-vědního výzkumu
Kód předmětu KPG/MTSV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sabotin Michal, Mgr.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Brezáni Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Legler Michal, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Specifika vědeckého výzkumu sociálních jevů, 2. Kvalitativní a kvantitativní výzkumná strategie, 3. Konceptualizace výzkumného problému operacionalizace cílů práce, 4. Výzkumné metody, 5. Výzkumný soubor, 6. Metody a techniky sběru dat, prostředí sběru dat, 7. Analýza dat, 8. Interpretace výsledků, 9. Výzkumná zpráva, struktura.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
absolvování předmětu KPG/USPR nebo KPG/STS
Výsledky učení
Student umí popsat základní pojmy ve výzkumu.
Student umí představit přípravné a realizační fáze výzkumného šetření a jejich klíčové prvky.
Odborné dovednosti
Student umí připravit výzkumný design s vhodnými výzkumnými nástroji.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2010.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2016.
  • Hendl, J., Remr, J.. Metody výzkumu a evaluace. 2017, 2017.
  • CHRÁSTKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. Cesty pedagogického výzkumu.. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315078-6.
  • MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  • Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80246-1916-3.
  • Průcha, J. Pedagogický výzkum. Praha: Karolinum, 1995.
  • SKUTIL, M. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
  • Šiška, J.; Beadle-Brown, J.; Káňová, Š.; Tossebro, J. Active citizenship and community living in Europe ? current policy, practice and research. In: Halvorson, R.; Hvinden, B.; Bickenback, J.; Derri, D.; Rodrigues, A. M. G., eds. The Changing Disability Policy System: Active Citizenship and Disability in Europe Volume 1. Routledge Advances in Disability Studies. pp. 72 - 89.. Abingdon UK and New York, 2017.
  • Švaříček, R.; Šeďová, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
  • WILLIG, C. The Sage handbook of qualitative research in psychology.. Maidenhead, 2017. ISBN 978-1-47392521-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr