Předmět: Metodologie výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie výzkumu
Kód předmětu KPG/MVVZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: 1. Metodologie a její teoretická východiska. 2. Druhy pedagogicko-psychologického výzkumu. 3. Fáze výzkumu, formulace výzkumného problému. 4. Druhy proměnných a škál. 5. Výzkumná a statistická hypotéza. 6. Výzkumný soubor, druhy výběru. 7. Kvalitativní výzkum a jeho metody. 8. Kvantitativní výzkum a jeho metody. 9. Úvod do statistiky, deskriptivní analýza. 10. Parametrické statistické testy. 11. Neparametrické statistické testy. 12. Korelační analýza. 13. Vlastnosti výzkumných metod a jejich ověřování. Semináře: 1. Statistický software (JASP ad.), příprava dat (1. a 2. seminář) 2. Deskriptivní analýzy (3. a 4. seminář) 3. Jednovýběrové statistické testy (5. a 6. seminář) 4. Párové statistické testy (7. a 8. seminář) 5. Dvouvýběrové statistické testy (9. a 10. seminář) 6. Korelační analýza (11. a 12. seminář) 7. Zápočtový test (13. seminář)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 5 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Charakterizovat na obecné úrovni metodologické aspekty výchovy ke zdraví a ochrany zdraví Odborné dovednosti. Posoudit specifika výzkumu jednotlivých oblastí výchovy ke zdraví a ochrany zdraví.
Odborné dovednosti
Definovat pojmy: věda, metoda, hypotéza. Vymezit cíle vědeckého zkoumání a způsoby testování vědeckých teorií. Objasnit požadavky na vědeckou metodu. Vymezit podmínky pro návrh vlastního designu výzkumu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat pojmy: věda, metoda, hypotéza. Vymezit cíle vědeckého zkoumání a způsoby testování vědeckých teorií. Objasnit požadavky na vědeckou metodu. Vymezit podmínky pro návrh vlastního designu výzkumu.
Odborné dovednosti
Formulovat výzkumný záměr Minimalizovat metodologická rizika experimentu. Pozorování, dotazníku, rozhovoru, analýzy lidských produktů, Vytvořit návrh jednoduchého designu výzkumu. Určovat možnosti zpracování dat a výzkumných jevů v kvantitativně a kvalitativně pojatém výzkumu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Test,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • CRESWELL, John W. a CRESWELL, David J. Research design, Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications. 2023.
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2010.
  • HENDL, Jan a REMR, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. 2017.
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 2016.
  • CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 2016.
  • RABUŠIC, Ladislav; SOUKUP, Petr a MAREŠ, Petr. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita. 2019.
  • SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. 2011.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr