Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Metodologie a její teoretická východiska. 2. Druhy pedagogicko-psychologického výzkumu. 3. Fáze výzkumu, formulace výzkumného problému. 4. Druhy proměnných a škál. 5. Výzkumná a statistická hypotéza. 6. Výzkumný soubor, druhy výběru. 7. Kvalitativní výzkum a jeho metody. 8. Kvantitativní výzkum a jeho metody. 9. Úvod do statistiky, deskriptivní analýza. 10. Parametrické statistické testy. 11. Neparametrické statistické testy. 12. Korelační analýza. 13. Vlastnosti výzkumných metod a jejich ověřování. Semináře: 1. Statistický software (JASP ad.), příprava dat (1. a 2. seminář) 2. Deskriptivní analýzy (3. a 4. seminář) 3. Jednovýběrové statistické testy (5. a 6. seminář) 4. Párové statistické testy (7. a 8. seminář) 5. Dvouvýběrové statistické testy (9. a 10. seminář) 6. Korelační analýza (11. a 12. seminář) 7. Zápočtový test (13. seminář)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 5 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat na obecné úrovni metodologické aspekty výchovy ke zdraví a ochrany zdraví Odborné dovednosti. Posoudit specifika výzkumu jednotlivých oblastí výchovy ke zdraví a ochrany zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Definovat pojmy: věda, metoda, hypotéza. Vymezit cíle vědeckého zkoumání a způsoby testování vědeckých teorií. Objasnit požadavky na vědeckou metodu. Vymezit podmínky pro návrh vlastního designu výzkumu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Definovat pojmy: věda, metoda, hypotéza. Vymezit cíle vědeckého zkoumání a způsoby testování vědeckých teorií. Objasnit požadavky na vědeckou metodu. Vymezit podmínky pro návrh vlastního designu výzkumu. |
Odborné dovednosti |
---|
Formulovat výzkumný záměr Minimalizovat metodologická rizika experimentu. Pozorování, dotazníku, rozhovoru, analýzy lidských produktů, Vytvořit návrh jednoduchého designu výzkumu. Určovat možnosti zpracování dat a výzkumných jevů v kvantitativně a kvalitativně pojatém výzkumu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
CRESWELL, John W. a CRESWELL, David J. Research design, Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications. 2023.
-
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 2010.
-
HENDL, Jan a REMR, Jiří. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál. 2017.
-
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál. 2016.
-
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 2016.
-
RABUŠIC, Ladislav; SOUKUP, Petr a MAREŠ, Petr. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). Brno: Masarykova univerzita. 2019.
-
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál. 2011.
-
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. 2014.
|