Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KPG/NAPNV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Princip a význam náslechové praxe. 2. Průběh náslechové praxe. 3. Analýza sledovaných didaktických jevů v procesu náslechové praxe. 4. Analýza sledovaných jevů pedagogického procesu v kontextu náslechové praxe. 5. Hospitační záznam. 6. Metody pozorování edukační jednotky a tvorby hospitačního záznamu. 7. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole I. 8. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole II. 9. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole III. 10. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole IV. 11. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole V. 12. Reflexe náslechové praxe. 13. Evaluace, shrnutí, reflexe průběhu výuky předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definuje základní pojmy z obecné didaktiky.
Charakterizuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Objasňuje zásady efektivního edukačního procesu.
Popisuje východiska didaktických teorií.
Odborné dovednosti
Posuzuje jednotlivá teoretická východiska podle různých kritérií.
Tvoří didaktickou analýzu učiva na vybrané téma z oblasti výchovy ke zdraví.
Rozlišuje jednotlivé složky edukačního procesu.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV.
- vysvětlit jeho význam v současném vzdělávání.
- popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví,
- objasnit spojitost klíčových kompetencí s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví.
- vysvětlit didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
Odborné dovednosti
- navrhnout možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
aplikačně popsat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
- posoudit a odborně reflektovat hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
- vytvořit a prezentovat hospitační záznam.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi).. Hradec Králové, 2001. ISBN 80-7041-412-X.
  • Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr