Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KPG/NAPXV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Princip a význam náslechové praxe. 2. Průběh náslechové praxe. 3. Analýza sledovaných didaktických jevů v procesu náslechové praxe. 4. Analýza sledovaných jevů pedagogického procesu v kontextu náslechové praxe. 5. Hospitační záznam. 6. Metody pozorování edukační jednotky a tvorby hospitačního záznamu. 7. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole I. 8. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole II. 9. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole III. 10. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole IV. 11. Hospitace edukační jednotky na vybrané škole V. 12. Reflexe náslechové praxe. 13. Evaluace, shrnutí, reflexe průběhu výuky předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Studijní praxe, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Definuje základní pojmy z oblasti výchovy ke zdraví.
Popisuje v elementární podobě edukační proces v předmětu výchova ke zdraví.
Odborné dovednosti
Zhodnocuje na elementární úrovni edukační proces ve výchově ke zdraví.
Navrhuje základní edukační postupy ve výuce jednotlivých témat z oblasti výchovy ke zdraví.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV.
- vysvětlit význam Výchova ke zdraví v současném vzdělávání.
- popisat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
- objasnit spojitost očekávaných výstupu s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví.
- charakterizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
Odborné dovednosti
- navrhnout možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
- aplikačně popsat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy, evaluace.
- posoudit a odborně reflektovat hospitované vyučovací jednotky ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví.
- vytvořit a prezentovat hospitační záznam.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Pedagogická praxe pro studenty: (od hospitace k souvislé praxi).. Hradec Králové, 2001. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
  • Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
  • VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha, 2007. ISBN 978-80-7290-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr