Předmět: Nutriční poradenství ve škole

« Zpět
Název předmětu Nutriční poradenství ve škole
Kód předmětu KPG/NTPŠ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zásady racionální výživy, výživová doporučení 2. Nutriční poradenství jako součást vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví 3. Nutriční poradenství jako součást prevence rizikového chování a školních preventivních programů 4.Poskytovatelé poradenských služeb v oblasti výživy. Vztah mezi učitelem výchovy ke zdraví, metodikem preventivních programů na škole, nutričním terapeutem a lékařem- specialistou. 5. Dietní systém v ČR stručný vývoj a současnost rámcová orientace v základních dietách a speciálních dietách. 6. Diety v podmínkách školních jídelen historie a současnost 7. Inkluze a přístup k žákovi s alternativními stravovacími návyky v podmínkách školy 8. Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy I. 9. Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy II. 10.Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy III. 11.Prevence vzniku obezity 12.Prevence vzniku poruch výživy 13.Shrnutí a evaluace učiva

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezit základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách.
Popsat principy racionální výživy.
Definovat z pohledu biochemie základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky.
Vysvětlit metabolismus živin.
Odborné dovednosti
Znázornit a sestavit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů.
Posoudit vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy.
Konstruktivně zhodnotit vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy.
Sestavit jídelníček pro jednotlivé věkové skupiny podle zásad racionální výživy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Popsat zásady racionální výživy a výživová doporučení.
Vysvětlit význam nutričního poradenství jako součást Výchovy ke zdraví a školní prevence rizikového chování.
Charakterizovat dietní systém v ČR.
Objasnit význam spolupráce učitele, nutričního terapeuta a lékaře v prevenci a komplexní terapii poruch výživy.
Popsat postup výpočtů hodnot pro sestavování jídelníčku.
Vysvětlit principy a podstatu vybraných diet.
Odborné dovednosti
Navrhovat strategie inkluze žáků s odlišnými stravovacími potřebami v podmínkách školy.
Volit adekvátní formy prevence vzniku obezity a poruch výživy v podmínkách školy.
Vypočítat hodnoty pro sestavování jídelníčku.
Sestavit na elementární úrovni redukční dietu podle zásad léčebné výživy.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Test,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí. Brno, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6.
  • FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MELICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
  • Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0797-9.
  • HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7.
  • KRCH, D. F. Mentální anorexie. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-807-4.
  • MARÁDOVÁ, E. Výživa a hygiena ve stravovacích službách. Praha, 1951. ISBN 80-86578-49-6.
  • MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  • MUŽÍK, Vl. et al. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-156-0.
  • PETROVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, S. Základy výživy pro stravovací provozy. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-905557-0-9.
  • STARNOVSKÁ, T. Nutriční terapie. Praha, 2006. ISBN 80-7262-387-7.
  • TLÁSKAL, P. et al. Zdravá školní svačina. Praha, 2014. ISBN 978-80-7071-334-1.
  • VÁCHOVÁ, A. Úvod do nutričního poradenství. Praha, 2012. ISBN 978-80-905113-1-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr