|
Vyučující
|
-
Carvan Přemysl, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zásady racionální výživy, výživová doporučení 2. Nutriční poradenství jako součást vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví 3. Nutriční poradenství jako součást prevence rizikového chování a školních preventivních programů 4.Poskytovatelé poradenských služeb v oblasti výživy. Vztah mezi učitelem výchovy ke zdraví, metodikem preventivních programů na škole, nutričním terapeutem a lékařem- specialistou. 5. Dietní systém v ČR stručný vývoj a současnost rámcová orientace v základních dietách a speciálních dietách. 6. Diety v podmínkách školních jídelen historie a současnost 7. Inkluze a přístup k žákovi s alternativními stravovacími návyky v podmínkách školy 8. Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy I. 9. Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy II. 10.Inkluze a přístup k žákovi se specifickými stravovacími potřebami v podmínkách školy III. 11.Prevence vzniku obezity 12.Prevence vzniku poruch výživy 13.Shrnutí a evaluace učiva
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vymezit základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách. |
| Popsat principy racionální výživy. |
| Definovat z pohledu biochemie základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky. |
| Vysvětlit metabolismus živin. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Znázornit a sestavit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů. |
| Posoudit vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy. |
| Konstruktivně zhodnotit vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy. |
| Sestavit jídelníček pro jednotlivé věkové skupiny podle zásad racionální výživy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Popsat zásady racionální výživy a výživová doporučení. |
| Vysvětlit význam nutričního poradenství jako součást Výchovy ke zdraví a školní prevence rizikového chování. |
| Charakterizovat dietní systém v ČR. |
| Objasnit význam spolupráce učitele, nutričního terapeuta a lékaře v prevenci a komplexní terapii poruch výživy. |
| Popsat postup výpočtů hodnot pro sestavování jídelníčku. |
| Vysvětlit principy a podstatu vybraných diet. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Navrhovat strategie inkluze žáků s odlišnými stravovacími potřebami v podmínkách školy. |
| Volit adekvátní formy prevence vzniku obezity a poruch výživy v podmínkách školy. |
| Vypočítat hodnoty pro sestavování jídelníčku. |
| Sestavit na elementární úrovni redukční dietu podle zásad léčebné výživy. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Samostudium, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí. Brno, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6.
-
FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MELICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
-
Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
-
Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0797-9.
-
HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7.
-
KRCH, D. F. Mentální anorexie. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-807-4.
-
MARÁDOVÁ, E. Výživa a hygiena ve stravovacích službách. Praha, 1951. ISBN 80-86578-49-6.
-
MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
MUŽÍK, Vl. et al. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-156-0.
-
PETROVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, S. Základy výživy pro stravovací provozy. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-905557-0-9.
-
STARNOVSKÁ, T. Nutriční terapie. Praha, 2006. ISBN 80-7262-387-7.
-
TLÁSKAL, P. et al. Zdravá školní svačina. Praha, 2014. ISBN 978-80-7071-334-1.
-
VÁCHOVÁ, A. Úvod do nutričního poradenství. Praha, 2012. ISBN 978-80-905113-1-6.
|