Course: Nutritional counseling at school

« Back
Course title Nutritional counseling at school
Course code KPG/NTPŠ
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Principles of rational nutrition, nutrition recommendations 2. The nutrition counseling as part of the educational field of health 3. Nutrition counseling as part of prevention of risky behavior and school prevention programs 4. providers of consulting services in the field of nutrition. The relationship between teacher health education, methodologist of preventive programs at the school, dietitian and doctors - specialists. 5. Diet system in the Czech Republic - a brief development and present - General knowledge of the basic diets and special diets. 6. Diets sixth in terms of school canteens - Past and Present 7. Inclusion and access to the pupil with alternative eating habits in school conditions 8. Inclusion and access to pupils with specific dietary needs in terms of schools I. 9. Inclusion and access to pupils with specific dietary needs in terms of Schools II. 10.Inclusion and access to pupils with specific dietary needs in terms of schools III. 11.Preventing of obesity 12.Prevention of eating disorders 13.Summary and evaluation of curriculum

Learning activities and teaching methods
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Vymezit základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách.
Popsat principy racionální výživy.
Definovat z pohledu biochemie základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky.
Vysvětlit metabolismus živin.
Skills
Znázornit a sestavit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů.
Posoudit vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy.
Konstruktivně zhodnotit vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy.
Sestavit jídelníček pro jednotlivé věkové skupiny podle zásad racionální výživy.
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Popsat zásady racionální výživy a výživová doporučení.
Vysvětlit význam nutričního poradenství jako součást Výchovy ke zdraví a školní prevence rizikového chování.
Charakterizovat dietní systém v ČR.
Objasnit význam spolupráce učitele, nutričního terapeuta a lékaře v prevenci a komplexní terapii poruch výživy.
Popsat postup výpočtů hodnot pro sestavování jídelníčku.
Vysvětlit principy a podstatu vybraných diet.
Skills
Navrhovat strategie inkluze žáků s odlišnými stravovacími potřebami v podmínkách školy.
Volit adekvátní formy prevence vzniku obezity a poruch výživy v podmínkách školy.
Vypočítat hodnoty pro sestavování jídelníčku.
Sestavit na elementární úrovni redukční dietu podle zásad léčebné výživy.
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Seminar
Skills
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Seminar
Competences
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Self-study of literature
Seminar
assessment methods
Knowledge
Test
Seminar work
Skills
Test
Seminar work
Competences
Test
Seminar work
Recommended literature
  • FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí. Brno, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6.
  • FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MELICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
  • Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
  • Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0797-9.
  • HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7.
  • KRCH, D. F. Mentální anorexie. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-807-4.
  • MARÁDOVÁ, E. Výživa a hygiena ve stravovacích službách. Praha, 1951. ISBN 80-86578-49-6.
  • MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
  • MUŽÍK, Vl. et al. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-156-0.
  • PETROVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, S. Základy výživy pro stravovací provozy. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-905557-0-9.
  • STARNOVSKÁ, T. Nutriční terapie. Praha, 2006. ISBN 80-7262-387-7.
  • TLÁSKAL, P. et al. Zdravá školní svačina. Praha, 2014. ISBN 978-80-7071-334-1.
  • VÁCHOVÁ, A. Úvod do nutričního poradenství. Praha, 2012. ISBN 978-80-905113-1-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester