Lecturer(s)
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Principles of rational nutrition, nutrition recommendations 2. The nutrition counseling as part of the educational field of health 3. Nutrition counseling as part of prevention of risky behavior and school prevention programs 4. providers of consulting services in the field of nutrition. The relationship between teacher health education, methodologist of preventive programs at the school, dietitian and doctors - specialists. 5. Diet system in the Czech Republic - a brief development and present - General knowledge of the basic diets and special diets. 6. Diets sixth in terms of school canteens - Past and Present 7. Inclusion and access to the pupil with alternative eating habits in school conditions 8. Inclusion and access to pupils with specific dietary needs in terms of schools I. 9. Inclusion and access to pupils with specific dietary needs in terms of Schools II. 10.Inclusion and access to pupils with specific dietary needs in terms of schools III. 11.Preventing of obesity 12.Prevention of eating disorders 13.Summary and evaluation of curriculum
|
Learning activities and teaching methods
|
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 40 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Vymezit základní pojmy z oblasti výživy a nauky o poživatinách. |
Popsat principy racionální výživy. |
Definovat z pohledu biochemie základní živiny: sacharidy, bílkoviny, lipidy, vitamíny, minerální látky. |
Vysvětlit metabolismus živin. |
Skills |
---|
Znázornit a sestavit pyramidu zdravé výživy podle různých přístupů. |
Posoudit vhodnost jednotlivých potravin z pohledu principu racionální výživy. |
Konstruktivně zhodnotit vhodnost alternativních směrů ve výživě z pohledu principů racionální výživy. |
Sestavit jídelníček pro jednotlivé věkové skupiny podle zásad racionální výživy. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Popsat zásady racionální výživy a výživová doporučení. |
Vysvětlit význam nutričního poradenství jako součást Výchovy ke zdraví a školní prevence rizikového chování. |
Charakterizovat dietní systém v ČR. |
Objasnit význam spolupráce učitele, nutričního terapeuta a lékaře v prevenci a komplexní terapii poruch výživy. |
Popsat postup výpočtů hodnot pro sestavování jídelníčku. |
Vysvětlit principy a podstatu vybraných diet. |
Skills |
---|
Navrhovat strategie inkluze žáků s odlišnými stravovacími potřebami v podmínkách školy. |
Volit adekvátní formy prevence vzniku obezity a poruch výživy v podmínkách školy. |
Vypočítat hodnoty pro sestavování jídelníčku. |
Sestavit na elementární úrovni redukční dietu podle zásad léčebné výživy. |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Seminar |
Skills |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Seminar |
Competences |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
Seminar |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Seminar work |
Skills |
---|
Test |
Seminar work |
Competences |
---|
Test |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
FIALOVÁ, J. Stravovací návyky dětí a školní prostředí. Brno, 2012. ISBN 978-80-87474-55-6.
-
FRAŇKOVÁ, S., PAŘIZKOVÁ, J., MELICHOVÁ, E. Jídlo v životě dítěte a adolescenta. Praha, 2013. ISBN 978-80-246-2247-7.
-
Fraňková, Slávka; Odehnal, Jiří; Pařízková, Jana. Výživa a vývoj osobnosti dítěte. Vyd. 1. Praha : HZ Editio, 2000. ISBN 80-86009-32-7.
-
Fraňková, Slávka; Pařízková, Jana,; Malichová, Eva. Dítě s nadváhou a jeho problémy. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0797-9.
-
HŘIVNOVÁ, M. Základní aspekty výživy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4034-7.
-
KRCH, D. F. Mentální anorexie. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-807-4.
-
MARÁDOVÁ, E. Výživa a hygiena ve stravovacích službách. Praha, 1951. ISBN 80-86578-49-6.
-
MIOVSKÝ, M. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.
-
MUŽÍK, Vl. et al. Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole. Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-156-0.
-
PETROVÁ, J., ŠMÍDOVÁ, S. Základy výživy pro stravovací provozy. Plzeň, 2014. ISBN 978-80-905557-0-9.
-
STARNOVSKÁ, T. Nutriční terapie. Praha, 2006. ISBN 80-7262-387-7.
-
TLÁSKAL, P. et al. Zdravá školní svačina. Praha, 2014. ISBN 978-80-7071-334-1.
-
VÁCHOVÁ, A. Úvod do nutričního poradenství. Praha, 2012. ISBN 978-80-905113-1-6.
|