Předmět: Obecná pedagogika

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika
Kód předmětu KPG/O1P
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky a semináře budou realizovány hybridně, A TO: PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) a s podporou systému Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3470 Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi):, SEMINÁŘE budou realizovány KONTAKTNĚ, pokud dovolí epidem. situace. Témata: 1. Úvod do studia pedagogiky. 2. Pedagogika jako moderní věda a její předmět a východiska. 3. Struktura pedagogiky a její význam. 4. Pedagogika a jiné vědy, vč. otázek pedagogického výzkumu. 5. Základní pedagogické kategorie (výchova a vzdělávání) 6. Pedagogické principy, vč. aplikace do praxe. 7. Systémové pojetí výchovy a její činitelé. 8. Výchova a sebevýchova jako formativní procesy, vč. etických otázek. 9. Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě. 10. Učitel, žák a kurikulum. 11. Učitel a jeho profesní identita, vč. etiky učitelského povolání. 12. Škola a rodina spolu. 13. Prorodičovská a proseniorská výchova v současné škole.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pochopit pedagogiku jako moderní vědu v kontextu společenských věd
znát pravidla diskuze
Odborné dovednosti
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury
aplikovat pravidla diskuse
využívat multimediální prostředky v prezentaci seminární práce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pedagogiku jako moderní vědu
vymezit základní pedagogické kategorie, cíl a předmět pedagogiky jako vědy, vč. pedagogických principů
vysvětlit na příkladech vztah pedagogiky k jiným vědám
pochopit rozdíl mezi výchovou, vzděláváním, vzděláním, učením
Odborné dovednosti
zhodnotit současné problémy výchovy a vzdělávání ( prorodičovská a proseniorská výchova, etika učitelské profese, spolupráce rodiny a školy ve výchově, apod.)
zhodnotit vybrané problémy současné výchovy a vzdělávání ve vztahu k digitalizaci společnosti, práci, společnému vzdělávání
navrhnout vlastní reálné řešení problémů současné pedagogiky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha, 2014. ISBN 80-85931-95-8.
  • Grecmanová, Helena; Holoušová, Drahomíra; Urbanovská, Eva. Obecná pedagogika. I.. Olomouc : Hanex, 2002. ISBN 80-85783-20-7.
  • JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
  • Kosová, B. Kasáčová, B. Základné pojmy a vztahy v edukácii.. Banská Bystrica, 2007. ISBN 978-80-8083-525-5.
  • Maňák, Josef; Janík, Tomáš,; Švec, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Praha, 1995.
  • Průcha, Jan; Walterová, Eliška,; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  • Rabušicová, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Strouhal, Martin. Učit se být učitelem : k vybraným problémům učitelského vzdělávání. První vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • Šafránková, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr