Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a semináře budou realizovány hybridně, A TO: PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) a s podporou systému Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=3470 Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi):, SEMINÁŘE budou realizovány KONTAKTNĚ, pokud dovolí epidem. situace. Témata: 1. Úvod do studia pedagogiky. 2. Pedagogika jako moderní věda a její předmět a východiska. 3. Struktura pedagogiky a její význam. 4. Pedagogika a jiné vědy, vč. otázek pedagogického výzkumu. 5. Základní pedagogické kategorie (výchova a vzdělávání) 6. Pedagogické principy, vč. aplikace do praxe. 7. Systémové pojetí výchovy a její činitelé. 8. Výchova a sebevýchova jako formativní procesy, vč. etických otázek. 9. Výchova a vzdělávání v digitalizovaném světě. 10. Učitel, žák a kurikulum. 11. Učitel a jeho profesní identita, vč. etiky učitelského povolání. 12. Škola a rodina spolu. 13. Prorodičovská a proseniorská výchova v současné škole.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pochopit pedagogiku jako moderní vědu v kontextu společenských věd |
znát pravidla diskuze |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury |
aplikovat pravidla diskuse |
využívat multimediální prostředky v prezentaci seminární práce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pedagogiku jako moderní vědu |
vymezit základní pedagogické kategorie, cíl a předmět pedagogiky jako vědy, vč. pedagogických principů |
vysvětlit na příkladech vztah pedagogiky k jiným vědám |
pochopit rozdíl mezi výchovou, vzděláváním, vzděláním, učením |
Odborné dovednosti |
---|
zhodnotit současné problémy výchovy a vzdělávání ( prorodičovská a proseniorská výchova, etika učitelské profese, spolupráce rodiny a školy ve výchově, apod.) |
zhodnotit vybrané problémy současné výchovy a vzdělávání ve vztahu k digitalizaci společnosti, práci, společnému vzdělávání |
navrhnout vlastní reálné řešení problémů současné pedagogiky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha, 2014. ISBN 80-85931-95-8.
-
Grecmanová, Helena; Holoušová, Drahomíra; Urbanovská, Eva. Obecná pedagogika. I.. Olomouc : Hanex, 2002. ISBN 80-85783-20-7.
-
JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno : Paido, 2001.
-
Kosová, B. Kasáčová, B. Základné pojmy a vztahy v edukácii.. Banská Bystrica, 2007. ISBN 978-80-8083-525-5.
-
Maňák, Josef; Janík, Tomáš,; Švec, Vlastimil. Kurikulum v současné škole. 1. vyd. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-175-1.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Praha, 1995.
-
Průcha, Jan; Walterová, Eliška,; Mareš, Jiří. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
-
Rabušicová, Milada. Škola a (versus) rodina. Vyd. 1. V Brně : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
-
Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
Strouhal, Martin. Učit se být učitelem : k vybraným problémům učitelského vzdělávání. První vydání. 2016. ISBN 978-80-246-3465-4.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Šafránková, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
|