|
Vyučující
|
-
Hechtová Jana, MgA. Ph.D.
-
Tůma Petr, Mgr. et MgA.
-
Durasová Kateřina, MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Individualita a společenství. 2. Metody osobnostní a sociální výchovy a RVP PV. 3. Kooperace a kompetice. 3. Veřejná prezentace. 4. Morální vývoj. 5. Konstruktivní komunikace. 6. Podpora dobrých vztahů ve třídě. 7. Práce s pravidly. 8. Činnostní učení. 9. Eticky komplikovaná témata na prvním stupni ZŠ. 10. Řešení konfliktů. 11. Možnosti práce s příběhy. 12. Osobnostní a sociální výchova a klimatický rámec školy. 13. Skupinová dynamika v akci.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 25 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 45 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou třeba |
| Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách Empaticky se zapojovat do společných činností Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Student je schopen vstupovat do aktivit bez předsudků a je otevřený společné pedagogické reflexi. |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Postavení osobnostního a sociálního rozvoje žáků v RVP PV. Možností zařazení metod osobnostního a sociálního rozvoje do běžné výuky. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aplikace metod osobnostiního rozvoje |
| Stanovit cíl osobnostně rozvojových aktivit pro skupinu. Naplánovat a vést tyto aktivity podle stanoveného cíle. Reflektovat míru úspěšnosti realizovaných aktivit. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Situační učení (vč. micro-teachingu), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Sebehodnocení, |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
-
HUMPHREY, Neil. Social and emotional learning: a critical appraisal. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 978-144-6256-961.
-
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMERÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-636-9.
-
Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
-
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
-
Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
-
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
-
Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.
|