Předmět: Osobnostně sociální rozvoj 2

« Zpět
Název předmětu Osobnostně sociální rozvoj 2
Kód předmětu KPG/O1SR2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Individualita a společenství. 2. Metody osobnostní a sociální výchovy a RVP PV. 3. Kooperace a kompetice. 3. Veřejná prezentace. 4. Morální vývoj. 5. Konstruktivní komunikace. 6. Podpora dobrých vztahů ve třídě. 7. Práce s pravidly. 8. Činnostní učení. 9. Eticky komplikovaná témata na prvním stupni ZŠ. 10. Řešení konfliktů. 11. Možnosti práce s příběhy. 12. Osobnostní a sociální výchova a klimatický rámec školy. 13. Skupinová dynamika v akci.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 25 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 45 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru
Odborné dovednosti
nejsou třeba
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách Empaticky se zapojovat do společných činností Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou
Obecné způsobilosti
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Student je schopen vstupovat do aktivit bez předsudků a je otevřený společné pedagogické reflexi.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Postavení osobnostního a sociálního rozvoje žáků v RVP PV. Možností zařazení metod osobnostního a sociálního rozvoje do běžné výuky.
Odborné dovednosti
Aplikace metod osobnostiního rozvoje
Stanovit cíl osobnostně rozvojových aktivit pro skupinu. Naplánovat a vést tyto aktivity podle stanoveného cíle. Reflektovat míru úspěšnosti realizovaných aktivit.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Situační učení (vč. micro-teachingu),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Gordon, Thomas. Škola bez poražených : praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.
  • HUMPHREY, Neil. Social and emotional learning: a critical appraisal. Los Angeles: SAGE, 2013. ISBN 978-144-6256-961.
  • PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMERÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-636-9.
  • Šeďová, Klára; Švaříček, Roman,; Šalamounová, Zuzana. Komunikace ve školní třídě. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
  • Vacek, Pavel. Rozvoj morálního vědomí žáků : metodické náměty k realizaci průřezových témat. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-386-4.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
  • Valenta, Josef. Učíme (se) komunikovat : metodika komunikace v rámci osobnostní a sociální výchovy. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2005. ISBN 80-239-4514-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr