Lecturer(s)
|
-
Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
|
Course content
|
1. Creating a cooperative group. 2. Learning and partnership. 3. Personal communication layout. 4. Self-presentation, empathic listening. 5. Techniques of working with voice, non-verbal communication. 6. Games in life and games in education. 7. Collecting, criticizing and analyzing of informations, team communication. 8. Communication problem solving plane, argument formulation. 9. Formal pages of public presentation. 10. Working with the story. 11. Reflection and self-reflection. 12. Evaluation.
|
Learning activities and teaching methods
|
- Contact hours
- 4 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 22 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 13 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce |
Skills |
---|
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
To be oriented in basic literature of the field and to use an adequate terminology To know position of the field and its tendencies in contemporary Czech school (curriculum documents) To be oriented in particular methods and techniques as well as basic principles of the field |
Skills |
---|
To introduce an experience of the process of activity learning and experiential learning To be engaged empathically into the group activities To plan an effective use of activating methods and techniques while working with the group |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Practicum |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Individual study |
Discussion |
Seminar classes |
assessment methods |
---|
Seminar work |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
HUTCHINGS, Jayne COMINS a Judy OFFILER. The Social Skills Handbook Practical Activities for Social Communication. Speechmark Publishing, 1997. ISBN 9780863883682.
-
Moree, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
-
Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
-
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
|