Course: Social Skills and Personality Development

« Back
Course title Social Skills and Personality Development
Course code KPG/O1SR
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
Course content
1. Creating a cooperative group. 2. Learning and partnership. 3. Personal communication layout. 4. Self-presentation, empathic listening. 5. Techniques of working with voice, non-verbal communication. 6. Games in life and games in education. 7. Collecting, criticizing and analyzing of informations, team communication. 8. Communication problem solving plane, argument formulation. 9. Formal pages of public presentation. 10. Working with the story. 11. Reflection and self-reflection. 12. Evaluation.

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 4 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 22 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 13 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce
Skills
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace
learning outcomes
Knowledge
To be oriented in basic literature of the field and to use an adequate terminology To know position of the field and its tendencies in contemporary Czech school (curriculum documents) To be oriented in particular methods and techniques as well as basic principles of the field
Skills
To introduce an experience of the process of activity learning and experiential learning To be engaged empathically into the group activities To plan an effective use of activating methods and techniques while working with the group
teaching methods
Knowledge
Practicum
Cooperative instruction
Self-study of literature
Individual study
Discussion
Seminar classes
assessment methods
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Recommended literature
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • HUTCHINGS, Jayne COMINS a Judy OFFILER. The Social Skills Handbook Practical Activities for Social Communication. Speechmark Publishing, 1997. ISBN 9780863883682.
  • Moree, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
  • Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester