Vyučující
|
-
Beláňová Eva, Mgr.
-
Tvrdá Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je práce na rozvoji smyslového vnímání, prostorového cítění a pozornosti, - rozvíjení představivosti a obrazotvornosti - rozvíjení kompetencí spolupráce a komunikace ve skupině - rozvíjení schopnosti reflexe a sebereflexe a představení jejich technik. Témata 1) Vytváření kooperující skupiny 2) Učení a partnerská spolupráce 3) Osobní komunikační, dispozice 4) Sebe-prezentování, empatické naslouchání 5) Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace 6) Hra a herní techniky v životě a ve vyučování 7) Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace 8) Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů 9) Formální stránky veřejné prezentace 10) Dramatická výchova a práce s příběhem 11) Globální výchova Evaluace, hodnocení a ocenění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Přednáška, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce |
Odborné dovednosti |
---|
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti |
Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem |
Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat základní pojmosloví oboru |
vysvětlit jednotlivé metody a techniky a základní principy oboru |
vymezit pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) |
charakterizovat základní literaturu oboru |
Odborné dovednosti |
---|
empaticky se zapojovat do společných činností |
plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou |
provést rozbor své zkušenosti v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
Fink, Eugen. Oáza štěstí. Praha : Mladá fronta, 1992. ISBN 80-204-0224-1.
-
Fisher, Roger; Ury, William; Patton, Bruce. Jak dosáhnout souhlasu : zásady úspěšného vyjednávání. 2. vyd. Praha : Managememnt Press, 2004. ISBN 80-7261-100-3.
-
Holt, John. Jak se děti učí. 1. vyd. Praha : Agentura Strom, 1995. ISBN 80-901662-7-X.
-
Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
-
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
-
Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
-
TURECKIOVÁ, M.; VETEŠKA, J. Kompetence ve vzdělávání.. Praha: Grada, 2008.
-
Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů/. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik : srovnání systémů. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
-
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
|