Vyučující
|
-
Šlaufová Jaroslava, Mgr. et Mgr.
-
Paichlová Eva, Mgr. Ing.
-
Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky organizované jako dvouhodinové: 1. Profil učitele v rámci sekundárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky). 2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu. 3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. 4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění. 5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá. 6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality. Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii na studovaný obor, pedagogickou praxi se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá, |
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu, |
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele. |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat strukturu kurikula, |
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu, |
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků, |
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
- získat kompetence k učení, řešení problémů, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti, - rozvíjet občanské kompetence. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
E-learning, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Test, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|