Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student/ka si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti pedagogiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu typu střední školy, vč. individuálních zvláštností žáků v období adolescence. Student/ka porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. V rámci seminářů i u zkoušky jsou sledovány nejen obecně didaktické prvky, ale také jsou reflektovány zkušenosti studentů z náslechové pedagogické praxe druhého stupně základní školy. Přednášky organizované jako dvouhodinové: 1. Profil učitele v rámci sekundárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele, - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky). 2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu. 3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. 4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění. 5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá. 6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality. Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii na studovaný obor, pedagogickou praxi základní školy a se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 36 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie, |
- zhohodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- objasnit současné problémy v pedagogické teorii a praxi základních škol, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
- rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení, |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele, |
- vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech, |
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá, |
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu, |
- popsat základní činnost učitele v přípravě na výuku včetně zdůvodnění součástí přípravy na výuku začínajícího učitele. |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat základní kurikulární dokumenty, |
- analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k ŠVP, |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu, |
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků, |
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- analyzovat hidden curriculum jeho významnou roli v oblasti rozvíjení postojů žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- vytvořit portfolio ve smyslu modelování kurikula - na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi, |
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- zaujímat postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP), a to na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu, svůj postoj je student schopen podložit argumenty, - rozvíjet zejména kompetence pedagogické a didaktické (ve smyslu rozvíjení didaktického myšlení studentů učitelství), diagnostické, manažerské kompetence, - získat kompetence k učení, řešení problémů, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti, - rozvíjet občanské kompetence. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Při hodnocení portfolia vyučující posuzuje, zda student: - volí stěžejní přístupy a metody vyučování a učení směřující k naplňování dlouhodobých vzdělávacích cílů; - stanovuje dílčí vzdělávací cíle z hlediska dlouhodobých vzdělávacích cílů; - vybírá smysluplný obsah a promýšlí návaznost, komplexnost a provázanost učiva včetně mezipředmětových vazeb i vhodné metody a organizaci výuky; - při plánování vychází z reflexe průběhu a výsledků předchozí výuky a učení žáků; - volí způsoby diferenciace a individualizace výuky (vzdělávací cíle, obsah, metody a organizaci učení) dle potřeb konkrétních žáků; - plánuje, z čeho a jak žáci i učitel poznají, že dosáhli stanovených cílů. Rozhoduje se o způsobu reflexe a hodnocení procesu a výsledků učení žáků; - předvídá situace, které při učení mohou nastat, a promýšlí varianty jejich řešení. |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Čábalová. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0001-0.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
-
KORTHAGEN, F. A.; J., KESSELS, J.; KOSTER, B.; LAGERWERF, B.; WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
Matějček, Zdeněk. Po dobrém nebo po zlém? : O výchovných odměnách a trestech. 4. vyd. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-138-X.
-
MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
-
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T.; NAJVAR; P, KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika (o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory). Brno: MUNI PRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
-
Šulová, Lenka. Jak učit výchovu k manželství a rodičovství?. Praha : Grada, 1995. ISBN 80-7169-218-2.
-
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|