Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/OBDKZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obecná didaktika a její význam v procesu vzdělávání. Výukový proces jako systém prvků a vztahů, včetně učitelova pojetí výuky a osobnosti žáka, studenta. Kvalita současné a budoucí školy, otázky kurikulární reformy, včetně analýzy základních kategorií a pojmů. Formulace cílů v rovině kognitivní, afektivní a psychomotorické, nové pojetí kognitivních cílů a zejména taxonomie v tomto smyslu. Motivace žáka s přihlédnutím k potřebám žáka a jejich aktualizaci ve výuce, včetně diagnostiky motivace žáka. Výchovné a vzdělávací strategie se zaměřením na vztahy: metoda- forma- učivo- žák- učitel (analýza výukových metod, organizačních forem vyučování, aktivizačních metod (problémové, projektové, kooperativní modely výuky) ve vztahu k rozvíjení poznávacích, sociálních a výkonových potřeb žáků a využití učebních stylů žáka).Výuka podporovaná multimédii. Formy a způsoby hodnocení žáka a učitele. Analýza jednotlivých forem hodnocení (hodnocení známkou, slovní hodnocení, autonomní hodnocení a práce s chybou, využití didaktického testu, portfolia k hodnocení žáka, hodnocení v kooperativním vyučování, hodnocení a sebehodnocení učitele). Specifika vzdělávání dospělých, otázky andragogické didaktiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s praktickými aplikacemi, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Studium textů, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 55 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 45 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky, teorie výchovy a pedagogické diagnostiky žáka
Výsledky učení
student/ka: Pochopí a aplikuje pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky žáka i učitele, na základě analýzy jednotlivých diagnostických metod si ověří jejich možnosti a meze v práci učitele; na základě videozáznamu, příkladů z praxe a vlastního studia dokáže analyzovat různá pojetí vyučovacího procesu; porozumí různým modelům vyučování, využívá teoretické poznatky a vlastní zkušenost a dokáže odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení studenta a mentora, atd.Na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu zaujímá postoj k různým podobám vedení výuky a dokáže tento postoj podložit argumenty. Porozumí pojmům jako jsou: výukové metody, organizační formy vyučování, a chápe různá kritéria jejich dělení a jejich vhodnost pro studenta i učitele, sám zažije různé aktivizující strategie výuky v semináři. Dokáže vysvětlit rozdíly mezi vnější a vnitřní motivací žáka, integruje poznatky z psychologie a pedagogiky v této oblasti, dokáže diagnostikovat motivační struktury žáka. Na základě vytvoření vlastní přípravy hodiny (část zkoušky) dokáže analyzovat jednotlivé kategorie výukového procesu ve vztahu k aktérůn výchovy a vzdělávání. Pochopí odlišnosti různých forem hodnocení ve výuce, zejména odlišnosti mezi hodnocením známkou, slovním hodnocením, autonomním hodnocením apod. V semináři realizuje týmový projekt , aplikuje v něm teoretické pedagogické poznatky, oborové znalosti, výstupy z výzkumné sondy z praxe a dovednosti týkající se vedení výukového procesu (např. motivace žáka, výukové metody, hodnocení žáka). Učí se vytvářet neohrožující a tolerantní prostředí, které respektuje potřeby žáků,studentů ale i jeho vlastní postoje, pocity a potřeby. Pochopí rozdíly mezi obecnou didaktikou a andragogickou didaktikou ve vztahu k specifičnosti cílové skupiny (edukace dospělých).Rozvíjeny jsou především kompetence k učení, komunikativní, sociální, personální, řešení problémů a částečně i kompetence občanská.Z profesních kompetencí mentora jsou částečně rozvíjeny zejména kompetence pedagogické a didaktické, částečně diagnostické, sociální a komunikativní, dále manažérské kompetence (např. při plánování a realizaci týmové práce)
Vyučovací metody
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B. V Plzni : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-593-9.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Čábalová. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0001-0.
  • Chráska, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • Mareš, J. Styly učení žáků a studentů.
  • Mužík. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň, 2005.
  • Mužík, J. Andragogická didaktika.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-172-7.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr