Předmět: Obecná didaktika pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika pro SŠ
Kód předmětu KPG/OBDSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žigová Marie, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
Obsah předmětu
1. Plánování výuky (cíle výuky, učivo a jeho struktura, aktivní zapojení všech žáků, podpora zvídavosti a motivace k učení, formy a metody výuky, časový plán výuky, materiální didaktické prostředky, rámcové a školní vzdělávací programy pro SŠ a SOU, plánování výuky pro specifické cílové skupiny a specifické formy výuky na střední škole a středním odborném učilišti) 2. Prostředí pro učení (vhodné podmínky pro učení, vhodné prostorové uspořádání třídy, vytváření bezpečného prostředí pro učení, pravidla, vedení žáků k chování podporujícímu učení a spolupráci, vhodné elektronické prostředí pro digitální vzdělávání, alternativní a netradiční prostředí pro učení, specifické prostředí pro učení na různých středních školách a odborných učilištích, bezpečnost práce během praktické výuky na střední škole, kultura školy a specifika vztahů na střední škole a středním odborném učilišti) 3. Vedení výuky (zahájení výuky, úvodní a průběžná motivace k učení, průběžné zjišťování míry porozumění žáků, reakce na potřeby žáků, podpora žáků při samostatné práci, realizace skupinové práce a kooperativního učení, realizace netradiční výuky - exkurze, projektová výuka, badatelská výuka, specifika výuky různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, náročné situace, konflikty a řešení studijních a kázeňských problémů žáků středních škol a odborných učilišť) 4. Skupinová dynamika a třídní management (vývoj vztahů mezi žáky a jejich chování ve školní třídě v čase - forming, storming, norming, performing, atmosféra vhodná pro spolupráci v rámci školní třídy, nastavování práv a povinností žáků a reagování na jejich dodržování/porušování, nepsané normy, specifika skupinové dynamiky a vedení třídy u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti). 5. Vedení žáků k samostatnosti a odpovědnosti (vědomá práce s rozvojem odpovědnosti žáků za jejich chování a za vztahy ve třídě, rozvoj dovedností žáků při reagování na konkrétní chování spolužáků, reflexe vlastních návyků v komunikaci a jejich dopadů na odpovědnost a samostatnost žáků, specifika vedení k samostatnosti a odpovědnosti u různých cílových skupin při práci učitele na střední škole a středním odborném učilišti, specifika komunikace se žáky, s rodiči, s kolegy, s vedením střední školy a středního odborného učiliště). 6. Zpětná vazba, hodnocení žáků a reflexe výuky (vedení žáků k přijímání a poskytování zpětné vazby, sumativní, formativní, autentické a vzájemné hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií, vedení žáků k reflexi jejich učení, učitelská reflexe výuky a dosahování stanovených cílů, specifika hodnocení různých cílových skupin na střední škole a středním odborném učilišti, volba adekvátních způsobů hodnocení žáků a poskytování zpětné vazby u teoretické a praktické výuky na střední škole a středním odborném učilišti, specifika hodnocení v různých formách výuky a v různých oborech na střední škole a středním odborném učilišti, kvalita výuky na střední škole a její evaluace).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá,
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu,
- vysvětlit základní pojmy užívané v kurikulárních dokumentech,
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování),
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele.
Odborné dovednosti
- analyzovat strukturu kurikula,
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu,
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků,
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků,
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami,
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí.
Obecné způsobilosti
- získat kompetence k učení, řešení problémů, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti, - rozvíjet občanské kompetence.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit modely kurikula,
- vysvětlit modelování kurikula,
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele,
- popsat základní činnost učitele v přípravě na výuku včetně zdůvodnění součástí přípravy na výuku začínajícího učitele.
Odborné dovednosti
- analyzovat strukturu kurikula ve vztahu k ŠVP a studovanému oboru (vybraného typu SŠ),
- vypracovat pedagogickou diagnostiku žáků,
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků,
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků,
- analyzovat hidden curriculum jeho významnou roli v oblasti rozvíjení postojů žáků,
- vytvořit portfolio ve smyslu modelování kurikula - na základě analýzy kurikulárních dokumentů u vybraného tématu vybraného vyučovacího předmětu zpracovat didaktickou transformaci obsahu, a to včetně přípravy na vyučovací hodinu/jednotku, realizovat ji a následně provést reflexi, sebereflexi.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
- zaujímat postoj k různým podobám vedení výuky z hlediska kurikulární reformy probíhající ve škole (RVP, ŠVP), a to na základě reflexe vlastního plánování a realizace výukového procesu, svůj postoj je student schopen podložit argumenty, - rozvíjet zejména kompetence pedagogické a didaktické (ve smyslu rozvíjení didaktického myšlení studentů učitelství), diagnostické, manažerské kompetence.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3095-3.
  • Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Kopřiva, Pavel a kol. Respektovat a být respektován. 2. vyd. Kroměříž : Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
  • KORTHAGEN, F. A.; J., KESSELS, J.; KOSTER, B.; LAGERWERF, B.; WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0496-1.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • MEZERA, A. Dotazníky k sebehodnocení žáka. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
  • Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování : (inovace v soudobé pedagogické teorii i praxi). Brno : Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T.; NAJVAR; P, KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika (o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory). Brno: MUNI PRESS, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
  • STARÝ, K. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
  • Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
  • ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika: Metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8.
  • TESAŘOVÁ, M. Jak na žáky: Zvládání náročných situací ve třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1047-4.
  • TOMKOVÁ, A. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdelávání učitelů. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
  • Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
  • TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-7478-539-9.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr