Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/OPDI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Paichlová Eva, Mgr. Ing.
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Jak se učíme? (učení a paměť, osvojování teoretických znalostí a praktických dovedností, potřeby a motivace, vztah učitel-žák, sociální učení, výuka vs učení, sebevzdělávání) 2. Různá pojetí přístupu k výuce a učení (základní teorie učení a jejich implikace pro současnou práci ve škole, alternativní směry výuky ve škole) 3. Plánování výuky (cíle výuky, učivo a jeho struktura, aktivní zapojení všech žáků, podpora zvídavosti a motivace k učení, formy a metody výuky, časový plán výuky, materiální didaktické prostředky) 4. Prostředí pro učení (vhodné podmínky pro učení, vhodné prostorové uspořádání třídy, vytváření bezpečného prostředí pro učení, pravidla, vedení žáků k chování podporujícímu učení a spolupráci, vhodné elektronické prostředí pro digitální vzdělávání, alternativní a netradiční prostředí pro učení) 5. Vedení výuky (zahájení výuky, úvodní a průběžná motivace k učení, průběžné zjišťování míry porozumění žáků, reakce na potřeby žáků, podpora žáků při samostatné práci, realizace skupinové práce a kooperativního učení, realizace netradiční výuky - exkurze, projektová výuka, badatelská výuka) 6. Zpětná vazba, hodnocení žáků a reflexe výuky (vedení žáků k přijímání a poskytování zpětné vazby, sumativní, formativní, autentické a vzájemné hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií, vedení žáků k reflexi jejich učení, učitelská reflexe výuky a dosahování stanovených cílů)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizuje pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu
zná základní otázky a cíle výchovy
ví jak se učit a jak rozvíjet své profesní kompetence
Odborné dovednosti
dokáže popsat své ideální učitelské já
dovede formulovat osobní rozvojový cíl
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí základní principy učení
vysvětlí základní teorie učení
popíše vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole
popíše vhodné podmínky pro učení, dovede vysvětlit důvody
zná principy a postupy sumativního, formativního, autentického a vzájemného hodnocení, sebehodnocení, hodnocení na základě kritérií
Odborné dovednosti
analyzuje vzdělávací situaci
umí poskytnout zpětnou vazbu
umí naplánovat část výuky
umí vytvořit vhodné podmínky pro učení
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Analyticko-kritická práce s textem,
E-learning,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Fletcher-Wood, H. Responzivní výuka: Kognitivní vědy a formativní hodnocení v praxi. Praha: UNIVERSUM, 2021. ISBN 978-80-242-7152-1.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • Pavelková, Isabela. Motivace žáků k učení. Praha: PedF UK, 1998.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
  • Vališová, A.; Kovaříková, M. Obecná didaktika: A její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada Publishing, 2021. ISBN 978-80-271-3249-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr