Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky budou realizovány hybridně, A TO: PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) a s podporou systému Moodle. Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi) a kontaktně, pokud dovolí epidem. situace. Témata přednášek - DISTANČNÍ VÝUKA bude probíhat přes Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/search.php?search=kpg%2Fopgp 1. Vymezení pedagogiky jako moderní společenské vědy, základní pedagogické kategorie. 2. Předmět pedagogiky, cíle, obsah a současné trendy. 3. Pedagogické disciplíny a jejich význam pro současné pojetí výchovy a vzdělávání. 4. Vztah pedagogiky k ostatním vědám, ot. transdisciplinarity. 5. Pomáhající profese a jejich etický rozměr. 6. Výchova a vzdělávání v historickém a filozofickém kontextu. 7. Výchova a vzdělávání v současných změnách společnosti. 8. Současné problémy pedagogiky a možnosti jejich řešení, vč. krizových situací výchovy a vzdělávání 9. Proměny výchovy a vzdělávání v současném světě (digitalizaci vzdělávání, inkluzivního vzdělávání, krizi hodnot, rodiny i školy, etika a výchova). 10. Odpovědnost, tradice a dialogická výchova jako mezigenerační setkávání se. 11. Význam pedagogiky pro pomáhající profese.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pochopit pedagogiku jako moderní vědu v kontextu společenských věd |
znát pravidla diskuze |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury |
aplikovat pravidla diskuse |
využívat multimediální prostředky v prezentaci seminární práce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit pedagogiku jako moderní vědu |
vymezit základní pedagogické kategorie, cíl a předmět pedagogiky jako vědy |
vysvětlit na příkladech vztah pedagogiky k jiným vědám |
pochopit rozdíl mezi výchovou, vzděláváním, vzděláním, učením |
zhodnotit význam pedagogiky v historicko- společenském kontextu a pro pomáhajícím profese |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat současné problémy pedagogiky jako vědy ve vztahu k pomáhajícím profesím |
zhodnotit vybrané problémy současné výchovy a vzdělávání ve vztahu k digitalizaci společnosti, práci, společnému vzdělávání |
navrhnout vlastní reálné řešení problémů současné pedagogiky |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z. a kol. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2014.
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
-
KANTOROVÁ, J. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Olomouc: Hanex, 2010.
-
KANTOROVÁ, J. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex, 2008.
-
KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky.. Praha: Grada, 2012.
-
Kolář, Zdeněk. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
-
Kopřiva,P. a kol. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
-
KOUKOLÍK, F. Lidství.. Praha: Galén, 2010.
-
KOUKOLÍK, F. Mocenská posedlost.. Praha: Karolinum, 2018.
-
Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika.. Praha: Grada, 2019.
|