Předmět: Obecná pedagogika pro pomáhající profese

« Zpět
Název předmětu Obecná pedagogika pro pomáhající profese
Kód předmětu KPG/OPGP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky budou realizovány hybridně, A TO: PŘEDNÁŠKY formou on-line (meet google) a s podporou systému Moodle. Dále pak hromadnými e-maily a elektronickými konzultacemi) a kontaktně, pokud dovolí epidem. situace. Témata přednášek - DISTANČNÍ VÝUKA bude probíhat přes Moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/search.php?search=kpg%2Fopgp 1. Vymezení pedagogiky jako moderní společenské vědy, základní pedagogické kategorie. 2. Předmět pedagogiky, cíle, obsah a současné trendy. 3. Pedagogické disciplíny a jejich význam pro současné pojetí výchovy a vzdělávání. 4. Vztah pedagogiky k ostatním vědám, ot. transdisciplinarity. 5. Pomáhající profese a jejich etický rozměr. 6. Výchova a vzdělávání v historickém a filozofickém kontextu. 7. Výchova a vzdělávání v současných změnách společnosti. 8. Současné problémy pedagogiky a možnosti jejich řešení, vč. krizových situací výchovy a vzdělávání 9. Proměny výchovy a vzdělávání v současném světě (digitalizaci vzdělávání, inkluzivního vzdělávání, krizi hodnot, rodiny i školy, etika a výchova). 10. Odpovědnost, tradice a dialogická výchova jako mezigenerační setkávání se. 11. Význam pedagogiky pro pomáhající profese.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pochopit pedagogiku jako moderní vědu v kontextu společenských věd
znát pravidla diskuze
Odborné dovednosti
vyhledávat a zpracovávat informace z odborné literatury
aplikovat pravidla diskuse
využívat multimediální prostředky v prezentaci seminární práce
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit pedagogiku jako moderní vědu
vymezit základní pedagogické kategorie, cíl a předmět pedagogiky jako vědy
vysvětlit na příkladech vztah pedagogiky k jiným vědám
pochopit rozdíl mezi výchovou, vzděláváním, vzděláním, učením
zhodnotit význam pedagogiky v historicko- společenském kontextu a pro pomáhajícím profese
Odborné dovednosti
analyzovat současné problémy pedagogiky jako vědy ve vztahu k pomáhajícím profesím
zhodnotit vybrané problémy současné výchovy a vzdělávání ve vztahu k digitalizaci společnosti, práci, společnému vzdělávání
navrhnout vlastní reálné řešení problémů současné pedagogiky
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Test,
Doporučená literatura
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • DVOŘÁKOVÁ, M.; KOLÁŘ, Z. a kol. Základní učebnice pedagogiky.. Praha: Grada, 2014.
  • JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese.. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-329-6.
  • KANTOROVÁ, J. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II.. Olomouc: Hanex, 2010.
  • KANTOROVÁ, J. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc: Hanex, 2008.
  • KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky.. Praha: Grada, 2012.
  • Kolář, Zdeněk. Vyučování jako dialog. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
  • Kopřiva,P. a kol. Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0528-9.
  • KOUKOLÍK, F. Lidství.. Praha: Galén, 2010.
  • KOUKOLÍK, F. Mocenská posedlost.. Praha: Karolinum, 2018.
  • Pelcová, Naděžda; Semrádová, Ilona. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika.. Praha: Grada, 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr