Vyučující
|
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
-
Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vytváření kooperující skupiny. 2. Učení a partnerská spolupráce. 3. Osobní komunikační dispozice. 4. Sebeprezentování, empatické naslouchání. 5. Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace. 6. Hra a herní techniky v životě a ve vyučování. 7. Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace. 8. Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů. 9. Formální stránky veřejné prezentace. 10. Práce s příběhem. 11. Reflexe a sebereflexe. 12. Evaluace, hodnocení a ocenění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 22 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce |
Odborné dovednosti |
---|
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru |
Odborné dovednosti |
---|
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách Empaticky se zapojovat do společných činností Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
HUTCHINGS, Jayne COMINS a Judy OFFILER. The Social Skills Handbook Practical Activities for Social Communication. Speechmark Publishing, 1997. ISBN 9780863883682.
-
Moree, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
-
Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
-
Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
-
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
|