Předmět: Osobnostní a sociální rozvoj

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální rozvoj
Kód předmětu KPG/OSOR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vytváření kooperující skupiny. 2. Učení a partnerská spolupráce. 3. Osobní komunikační dispozice. 4. Sebeprezentování, empatické naslouchání. 5. Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace. 6. Hra a herní techniky v životě a ve vyučování. 7. Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace. 8. Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů. 9. Formální stránky veřejné prezentace. 10. Práce s příběhem. 11. Reflexe a sebereflexe. 12. Evaluace, hodnocení a ocenění.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 22 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce
Odborné dovednosti
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru
Odborné dovednosti
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách Empaticky se zapojovat do společných činností Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • HUTCHINGS, Jayne COMINS a Judy OFFILER. The Social Skills Handbook Practical Activities for Social Communication. Speechmark Publishing, 1997. ISBN 9780863883682.
  • Moree, Dana. Učitelé na vlnách transformace : kultura školy před rokem 1989 a po něm. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
  • Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr