Předmět: Obecná a srovnávací pedagogika

« Zpět
Název předmětu Obecná a srovnávací pedagogika
Kód předmětu KPG/OSPG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem výuky předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na podrobný rozbor obsahu obecné a srovnávací pedagogiky a budeme rozvíjet znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta v těchto pedagogických disciplínách. Předmět je propedeutikou pro další studium ostatních pedagogických disciplín. Obsahové zaměření přednášek: 1. Pedagogika jako moderní věda a její znaky, předmět pedagogiky a analýza základních pedagogických kategorií, struktura pedagogických disciplín. 2. Systémové pojetí pedagogiky v současných proměnách výchovy a vzdělávání základních a středních škol. Spolupráce pedagogiky jako vědy s ostatními vědními obory, vč. otázek pedagogické praxe. 3. Aktuální problémy současné pedagogiky, vč. otázek implementace inovací kurikula do praxe základních a středních škol. 4. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy. 5. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání. Komunikace a empatie ve výchově. 6. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte. 7. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám. Výchova v sociálním a historickém kontextu vývoje společnosti. 8. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání . 9. Vymezení oboru SrvP, předmět zkoumání, zaměření výzkumu oboru, multidisciplinární přístup. 10. Funkce a význam SrvP, limity srovnávání pedagogických jevů 11. Evropská politika ve vzdělávání. Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Indikátory fungování školských systémů. 12. Základní modely školských systémů: klasický model, model s oddálenou hlubší diferenciací, model s jednotnou školou. Srovnání vzdělávacích systémů: ČR, UK, Rakousko, SRN Studijní opory: kurz moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=10492 Courseware: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/ospg

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
využívat znalosti z oblasti základů společenských věd, zejména z pedagogiky, psychologie a filozofie
Odborné dovednosti
kriticky vyhodnocovat získané informace z relevantních odborných zdrojů
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat zaměření a obsah obecné a srvnávací pedagogiky
charakterizovat pedagogiku jako vědu o výchově a vzdělávání v historickém i současném kontextu vývoje společnosti.
Vymezit předmět srovnávací pedagogiky, charakterizovat její prostředky a metody srovnávací pedagogiky.
popsat současné tendence ve vzdělávací praxi škol v mezinárodním kontextu
Odborné dovednosti
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie.
pracovat s relevantními odbornými zdroji a kriticky je vyhodnocovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
  • Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Pospíšil, R., Vlčková, K. Úvod do pedagogiky. El. portál, Brno: MU. 2006.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 3. upravené, rozšířené vydání. 2012.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika - mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál. 2012.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
  • Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer. 2018.
  • Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. 2013.
  • Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Váňová, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-04-6.
  • Váňová, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích : Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-848-2.
  • Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr