Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem výuky předmětu je nabídnout studentům/-kám základní představu pedagogiky jako vědy o výchově a vzdělávání v kontextu současné společnosti. V předmětu se zaměříme na podrobný rozbor obsahu obecné a srovnávací pedagogiky a budeme rozvíjet znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta v těchto pedagogických disciplínách. Předmět je propedeutikou pro další studium ostatních pedagogických disciplín. Obsahové zaměření přednášek: 1. Pedagogika jako moderní věda a její znaky, předmět pedagogiky a analýza základních pedagogických kategorií, struktura pedagogických disciplín. 2. Systémové pojetí pedagogiky v současných proměnách výchovy a vzdělávání základních a středních škol. Spolupráce pedagogiky jako vědy s ostatními vědními obory, vč. otázek pedagogické praxe. 3. Aktuální problémy současné pedagogiky, vč. otázek implementace inovací kurikula do praxe základních a středních škol. 4. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy. 5. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání. Komunikace a empatie ve výchově. 6. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte. 7. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám. Výchova v sociálním a historickém kontextu vývoje společnosti. 8. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání . 9. Vymezení oboru SrvP, předmět zkoumání, zaměření výzkumu oboru, multidisciplinární přístup. 10. Funkce a význam SrvP, limity srovnávání pedagogických jevů 11. Evropská politika ve vzdělávání. Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání ISCED. Indikátory fungování školských systémů. 12. Základní modely školských systémů: klasický model, model s oddálenou hlubší diferenciací, model s jednotnou školou. Srovnání vzdělávacích systémů: ČR, UK, Rakousko, SRN Studijní opory: kurz moodle:https://phix.zcu.cz/moodle/course/view.php?id=10492 Courseware: https://portal.zcu.cz/portal/studium/courseware/kpg/ospg
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využívat znalosti z oblasti základů společenských věd, zejména z pedagogiky, psychologie a filozofie |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky vyhodnocovat získané informace z relevantních odborných zdrojů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat zaměření a obsah obecné a srvnávací pedagogiky |
charakterizovat pedagogiku jako vědu o výchově a vzdělávání v historickém i současném kontextu vývoje společnosti. |
Vymezit předmět srovnávací pedagogiky, charakterizovat její prostředky a metody srovnávací pedagogiky. |
popsat současné tendence ve vzdělávací praxi škol v mezinárodním kontextu |
Odborné dovednosti |
---|
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie. |
pracovat s relevantními odbornými zdroji a kriticky je vyhodnocovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
-
Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
-
Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
Jůva, Vladimír; Jůva, Vladimír. Úvod do pedagogiky. 4. dopl. vyd. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-78-8.
-
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Pospíšil, R., Vlčková, K. Úvod do pedagogiky. El. portál, Brno: MU. 2006.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 3. upravené, rozšířené vydání. 2012.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika - mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál. 2012.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.
-
Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer. 2018.
-
Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Strouhal, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada. 2013.
-
Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019.
-
Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Váňová, Miroslava. Srovnávací pedagogika. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola J. A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-04-6.
-
Váňová, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích : Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-848-2.
-
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
|