Předmět: Osobnostní a sociální rozvoj 1

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální rozvoj 1
Kód předmětu KPG/OSR1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je nabídnou studentům v praktických ukázkách metody a techniky vedoucí k uvědomění a rozvíjení osobních pedagogických kompetencí. Přednášky i semináře jsou zaměřeny na rozvíjení komunikačních dovedností, sebeuvědomění, rozvoji kreativity, schopnosti koncentrace, smyslového vnímání a sebereflexe. Studenti si v seminářích a v kontextu se studovanou literaturou vyzkouší základní principy činnostního učení a interaktivních metod vzdělávání a ověří si své osobní dispozice pro práci s lidmi pro úspěšné zapojení do kolektivu, pro prezentování vlastních postojů i pro vedení skupiny. Obsahové zaměření : 1. Vytváření kooperující skupiny 2. Učení a partnerská spolupráce 3. Osobní komunikační, dispozice 4. Sebeprezentování, empatické naslouchání 5. Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace 6. Hra a herní techniky v životě a ve vyučování 7. Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace 8. Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů 9. Formální stránky veřejné prezentace 10. Dramatická výchova a práce s příběhem 11. Globální výchova 12. Evaluace, hodnocení a ocenění

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce
Odborné dovednosti
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti
Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem
Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví
Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty)
Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru
Odborné dovednosti
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách
Empaticky se zapojovat do společných činností
Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
  • Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
  • Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
  • Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů/. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr