Vyučující
|
-
Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické zaměření jednotlivých seminářů: 1. Úvod do předmětu, pravidla, očekávání, obavy. 2. Uvolňovací a zahřívací techniky se zaměřením na vytvoření optimálního sociálního klimatu ve studijní skupině. 3. Techniky se zaměřením na rozvoj expresivního chování práce s hlasem, nácvik prezentačních dovedností (opakování, procvičování). 4. Techniky se zaměřením na rozvoj expresivního chování komunikace, týmové role (opakování, procvičování). 5. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: zadání projektu, vytvoření skupin pro realizaci projektu. 6. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: práce ve skupině, příprava projektu, reflektování průběhu. 7. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: práce ve skupině, příprava projektu, reflektování průběhu. 8. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: práce ve skupině, příprava projektu, reflektování průběhu. 9. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 10. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 11. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 12. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 13. Shrnutí, evaluace výuky, reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné dovednosti |
---|
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti |
Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem |
Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví |
Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) |
Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru |
Odborné dovednosti |
---|
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách |
Empaticky se zapojovat do společných činností |
Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
-
Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
-
Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
-
Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů/. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1865-1.
-
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
-
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
|