Předmět: Osobnostní a sociální rozvoj 2

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální rozvoj 2
Kód předmětu KPG/OSR2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Tématické zaměření jednotlivých seminářů: 1. Úvod do předmětu, pravidla, očekávání, obavy. 2. Uvolňovací a zahřívací techniky se zaměřením na vytvoření optimálního sociálního klimatu ve studijní skupině. 3. Techniky se zaměřením na rozvoj expresivního chování práce s hlasem, nácvik prezentačních dovedností (opakování, procvičování). 4. Techniky se zaměřením na rozvoj expresivního chování komunikace, týmové role (opakování, procvičování). 5. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: zadání projektu, vytvoření skupin pro realizaci projektu. 6. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: práce ve skupině, příprava projektu, reflektování průběhu. 7. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: práce ve skupině, příprava projektu, reflektování průběhu. 8. Skupinový projekt se zaměřením na oblast rozvoje osobnostních a sociálních dovedností: práce ve skupině, příprava projektu, reflektování průběhu. 9. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 10. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 11. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 12. Prezentace výstupů z realizovaného projektu podle jednotlivých skupin. 13. Shrnutí, evaluace výuky, reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné dovednosti
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti
Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem
Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví
Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty)
Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru
Odborné dovednosti
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách
Empaticky se zapojovat do společných činností
Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Seminární výuka (diskusní metody),
Demonstrace dovedností,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
  • Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
  • Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
  • Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů/. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr