Předmět: Osobnostní a sociální rozvoj 1

« Zpět
Název předmětu Osobnostní a sociální rozvoj 1
Kód předmětu KPG/OSRJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je nabídnou studentům v praktických ukázkách metody a techniky vedoucí k uvědomění a rozvíjení osobních pedagogických kompetencí. Přednášky i semináře jsou zaměřeny na rozvíjení komunikačních dovedností, sebeuvědomění, rozvoji kreativity, schopnosti koncentrace, smyslového vnímání a sebereflexe. Studenti si v seminářích a v kontextu se studovanou literaturou vyzkouší základní principy činnostního učení a interaktivních metod vzdělávání a ověří si své osobní dispozice pro práci s lidmi pro úspěšné zapojení do kolektivu, pro prezentování vlastních postojů i pro vedení skupiny. Obsahové zaměření : 1. Vytváření kooperující skupiny 2. Učení a partnerská spolupráce 3. Osobní komunikační, dispozice 4. Sebeprezentování, empatické naslouchání 5. Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace 6. Hra a herní techniky v životě a ve vyučování 7. Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace 8. Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů 9. Formální stránky veřejné prezentace 10. Dramatická výchova a práce s příběhem 11. Globální výchova 12. Evaluace, hodnocení a ocenění

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 13 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce
Odborné dovednosti
Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti
Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem
Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví
Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty)
Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru
Odborné dovednosti
Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách
Empaticky se zapojovat do společných činností
Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou
Obecné způsobilosti
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová výuka,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Vzájemné hodnocení studentů,
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2005. ISBN 80-86666-24-7.
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
  • Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
  • Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
  • Valenta, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik - srovnání systémů/. Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1865-1.
  • VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
  • Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
  • Valenta, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura Strom, 1997. ISBN 80-901954-1-5.
  • Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr