|
Vyučující
|
-
Šimková Lucie, Mgr.
-
Blail Jan, Mgr. Ph.D.
-
Abbasova Milena, MgA. Ph.D.
-
Havlová Zuzana, MgA. Ph.D.
-
Kratochvíl Martin, Mgr. et MgA.
-
Drda Zdeněk, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je nabídnou studentům v praktických ukázkách metody a techniky vedoucí k uvědomění a rozvíjení osobních pedagogických kompetencí. Přednášky i semináře jsou zaměřeny na rozvíjení komunikačních dovedností, sebeuvědomění, rozvoji kreativity, schopnosti koncentrace, smyslového vnímání a sebereflexe. Studenti si v seminářích a v kontextu se studovanou literaturou vyzkouší základní principy činnostního učení a interaktivních metod vzdělávání a ověří si své osobní dispozice pro práci s lidmi pro úspěšné zapojení do kolektivu, pro prezentování vlastních postojů i pro vedení skupiny. Obsahové zaměření : 1. Vytváření kooperující skupiny 2. Učení a partnerská spolupráce 3. Osobní komunikační, dispozice 4. Sebeprezentování, empatické naslouchání 5. Techniky práce s hlasem, neverbální komunikace 6. Hra a herní techniky v životě a ve vyučování 7. Shromažďování, kritika a analýza informací v týmu, týmová komunikace 8. Komunikační roviny řešení problému, formulace argumentů 9. Formální stránky veřejné prezentace 10. Dramatická výchova a práce s příběhem 11. Globální výchova 12. Evaluace, hodnocení a ocenění
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 13 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientovat se v základním pojmosloví komunikace a spolupráce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Využívat empaticky a neagresivně základní komunikační a sociální dovednosti |
| Zvládat osobní vyjádření a argumentaci svých myšlenek před kolektivem |
| Dodržovat a ctít pravidla společné práce a pozitivně vzájemné komunikace |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Orientovat se v základní literatuře oboru a využívat oborové pojmosloví |
| Znát pozici oboru a jeho tendence v současné české škole (kurikulární dokumenty) |
| Orientovat se v jednotlivých metodách a technikách a základních principech oboru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Reflektovat svou zkušenost v procesu činnostního učení a zážitkových vyučovacích aktivitách |
| Empaticky se zapojovat do společných činností |
| Plánovat funkční využití aktivizačních metod a technik při práci se skupinou |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Diskuse, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vzájemné hodnocení studentů, |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
-
Schulz von Thun, Friedemann. Jak spolu komunikujeme? : překonávání nesnází při dorozumívání. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0832-9.
-
Soják, Petr. Osobnostní a sociální rozvoj, aneb, Strom, mozaika a vzducholoď. Vydání 1. 2017. ISBN 978-80-271-0342-3.
-
Srb, V. Jak na osobnostní a sociální výchovu. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-00-5.
-
Svoboda, Michal; Gažáková, Eva. Osobnostně sociální rozvoj studentů - budoucích učitelů. První vydání. 2020. ISBN 978-80-261-0944-0.
-
VALENTA, J. Učit se být : témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Vyd. 2. Praha : Agentura Strom, 2003. ISBN 80-86106-10-1.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
-
Valenta, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2006. ISBN 80-239-4908-X.
|