Předmět: Obecná teorie výchovy a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Obecná teorie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu KPG/OTV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Méner Jindřich, JUDr.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám různé pohledy na výchovu a vzdělávání v historii i současnosti lidské společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět se zaměřuje na oblasti hledání východisek výchovy, procesuálního pojetí výchovy, pojetí jedince a skupiny ve výchovném procesu, výchovy v rodině a společnosti, orientace osobnosti a sebevýchovy, otázky prosociální výchovy a na nové přístupy ke vzdělání a procesu celoživotního učení. Získané způsobilosti: Student/-ka charakterizuje vývoj názorů na výchovu a vzdělávání ve společensko-historickém kontextu. Student/-ka dokáže analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad. Student/-ka umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla. Obsahové zaměření přednášek: 1. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec 2. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy 3. Pedagogické inovace, alternativní školy a nové přístupy ve výchově a vzdělávání 4. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání 5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v bio-psycho-sociálních souvislostech 6. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám 7. Výchova v sociálním a historickém kontextu 8. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání 9. Komunikace a empatie ve výchově 10. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte 11. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy 12. Znalostní test

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy
Odborné dovednosti
vyhledávat informace týkající se vybraných výchovných témat
navrhovat a zdůvodňovat řešení konkrétní výchovné situace nebo problému
Výsledky učení
Odborné znalosti
student získá náhled na vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v společensko-historickém kontextu, porozumí historickým souvislostem a dokáže vysvětlit jednotlivé názory a zhodnotit jejich přínosy. Student/-ka dokáže zanalyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad. Student/-ka umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla
Vyučovací metody
E-learning,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s diskusí,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Doporučená literatura
  • České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr