Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Méner Jindřich, JUDr.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je nabídnout studentům/-kám různé pohledy na výchovu a vzdělávání v historii i současnosti lidské společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět se zaměřuje na oblasti hledání východisek výchovy, procesuálního pojetí výchovy, pojetí jedince a skupiny ve výchovném procesu, výchovy v rodině a společnosti, orientace osobnosti a sebevýchovy, otázky prosociální výchovy a na nové přístupy ke vzdělání a procesu celoživotního učení. Získané způsobilosti: Student/-ka charakterizuje vývoj názorů na výchovu a vzdělávání ve společensko-historickém kontextu. Student/-ka dokáže analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad. Student/-ka umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla. Obsahové zaměření přednášek: 1. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec 2. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy 3. Pedagogické inovace, alternativní školy a nové přístupy ve výchově a vzdělávání 4. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání 5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v bio-psycho-sociálních souvislostech 6. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám 7. Výchova v sociálním a historickém kontextu 8. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání 9. Komunikace a empatie ve výchově 10. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte 11. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy 12. Znalostní test
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
vyhledávat informace týkající se vybraných výchovných témat |
navrhovat a zdůvodňovat řešení konkrétní výchovné situace nebo problému |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student získá náhled na vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v společensko-historickém kontextu, porozumí historickým souvislostem a dokáže vysvětlit jednotlivé názory a zhodnotit jejich přínosy. Student/-ka dokáže zanalyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad. Student/-ka umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla |
Vyučovací metody |
---|
E-learning, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
-
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
|