Předmět: Obecná teorie výchovy a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Obecná teorie výchovy a vzdělávání
Kód předmětu KPG/OTVV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Je možná distanční výuka a využít Moodle pro předmět KPG/TVAV. U distančníCílem předmětu je nabídnout studentům/-kám různé pohledy na výchovu a vzdělávání v historii i současnosti lidské společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět se zaměřuje na oblasti hledání východisek výchovy, procesuálního pojetí výchovy, pojetí jedince a skupiny ve výchovném procesu, výchovy v rodině a společnosti, orientace osobnosti a sebevýchovy, otázky prosociální výchovy a na nové přístupy ke vzdělání a procesu celoživotního učení. Obsahové zaměření přednášek: 1. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec 2. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy 3. Pedagogické inovace, alternativní školy a nové přístupy ve výchově a vzdělávání 4. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání 5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v bio-psycho-sociálních souvislostech 6. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám 7. Výchova v sociálním a historickém kontextu 8. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání 9. Komunikace a empatie ve výchově 10. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte 11. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, E-learning
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva.
Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy
Odborné dovednosti
Orientovat se v oblasti sytému školství.
Vyhledávat nové informace týkající se výchovy, vzdělávání a školství a školské politiky státu.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v jednotlivých etapách vývoje školství.
Porovnat a charakterizovat tradiční a alternativní školství.
Analyzovat vliv společenských změn na vývoj školy. Znát výchovnou funkci rodiny.
Odborné dovednosti
Orientovat se v odborné pedagogické literatuře.
Analyzovat aktuální změny ve školství.
Aplikovat teoretické základy výchovy do praxe.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
E-learning,
Přednáška s diskusí,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
  • Dva světy základní školy?. ISBN 978-80-246-2043-5.
  • Dva světy základní školy?. ISBN 978-80-246-2043-5.
  • Škola v globální době. ISBN 978-80-246-2977-3.
  • Škola v globální době. ISBN 978-80-246-2977-3.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
  • DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
  • Dvořák Dominik. Škola v globální době.
  • Dvořák Dominik. Škola v globální době.
  • Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Lukášová. Kvalita života dětí a didaktika. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Lukášová. Kvalita života dětí a didaktika. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
  • Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
  • Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
  • WALTEROVÁ, E. A KOL. Dva světy základní školy. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-2462-043-5.
  • Walterová Eliška. Dva světy záíkladní školy?.
  • Walterová Eliška. Dva světy záíkladní školy?.
  • Walterová Eliška. Dva světy základní školy?.
  • Walterová Eliška. Dva světy základní školy?.
  • Walterová, Eliška. Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu : výzkumný záměr : výstupy řešení za rok 2001. 1. díl, Teoretické a komparativní studie. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-085-4.
  • Walterová, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
  • Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr