Vyučující
|
-
Slavíček Karel, Prof. PaedDr. CSc., dr. h. c.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Je možná distanční výuka a využít Moodle pro předmět KPG/TVAV. U distančníCílem předmětu je nabídnout studentům/-kám různé pohledy na výchovu a vzdělávání v historii i současnosti lidské společnosti. V předmětu se zaměříme na znalost a úroveň analytických schopností a dovedností studenta. Předmět se zaměřuje na oblasti hledání východisek výchovy, procesuálního pojetí výchovy, pojetí jedince a skupiny ve výchovném procesu, výchovy v rodině a společnosti, orientace osobnosti a sebevýchovy, otázky prosociální výchovy a na nové přístupy ke vzdělání a procesu celoživotního učení. Obsahové zaměření přednášek: 1. Současné pojetí výchovy a její procesuální rámec 2. Pedagogicko-psychologická, filozofická a sociální východiska výchovy 3. Pedagogické inovace, alternativní školy a nové přístupy ve výchově a vzdělávání 4. Globální výchova a její možnosti ve výchově a vzdělávání 5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v bio-psycho-sociálních souvislostech 6. Proměny výchovných modelů ve vztahu ke společenským změnám 7. Výchova v sociálním a historickém kontextu 8. Pojetí jedince a skupiny ve výchově a vzdělávání 9. Komunikace a empatie ve výchově 10. Klasifikace rodičovských přístupů a jejich vliv na sebepojetí dítěte 11. Analýza přirozeného a institucionálního prostředí výchovy Obsahové zaměření seminářů: Semináře budou interaktivně rozvíjet uvedená témata přednášek. Student/-ka na základně vlastní tvůrčí činnosti vybraného pedagogického tématu formou zpracování seminární práce se pokusí o aplikaci pedagogické teorie do pedagogické praxe základní nebo střední školy a na studovaný obor.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, E-learning
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva. |
Základní orientace v pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pedagogiky a teorie výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v oblasti sytému školství. |
Vyhledávat nové informace týkající se výchovy, vzdělávání a školství a školské politiky státu. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v jednotlivých etapách vývoje školství. |
Porovnat a charakterizovat tradiční a alternativní školství. |
Analyzovat vliv společenských změn na vývoj školy. Znát výchovnou funkci rodiny. |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se v odborné pedagogické literatuře. |
Analyzovat aktuální změny ve školství. |
Aplikovat teoretické základy výchovy do praxe. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
E-learning, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
České vzdělání & Evropa : strategie rozvoje lidských zdrojů v České republice při vstupu do Evropské unie. Praha : Sdružení pro vzdělávací politiku, 1999. ISBN 80-211-0312-4.
-
Dva světy základní školy?. ISBN 978-80-246-2043-5.
-
Dva světy základní školy?. ISBN 978-80-246-2043-5.
-
Škola v globální době. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Škola v globální době. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
-
Dvořák Dominik. Škola v globální době.
-
Dvořák Dominik. Škola v globální době.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Lukášová. Kvalita života dětí a didaktika. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Lukášová. Kvalita života dětí a didaktika. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Nakonečný, Milan. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0592-7.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994.
-
Podroužek, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. Plzeň : Fraus, 2002. ISBN 80-7238-157-1.
-
WALTEROVÁ, E. A KOL. Dva světy základní školy. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-2462-043-5.
-
Walterová Eliška. Dva světy záíkladní školy?.
-
Walterová Eliška. Dva světy záíkladní školy?.
-
Walterová Eliška. Dva světy základní školy?.
-
Walterová Eliška. Dva světy základní školy?.
-
Walterová, Eliška. Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu : výzkumný záměr : výstupy řešení za rok 2001. 1. díl, Teoretické a komparativní studie. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-085-4.
-
Walterová, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. díl. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-083-2.
-
Wilson, Edward Osborne. O lidské přirozenosti : máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem?. Praha : Lidové noviny, 1993. ISBN 80-7106-076-3.
|