Předmět: Učitel ve školské praxi - řízení odpovědnosti ve školství

« Zpět
Název předmětu Učitel ve školské praxi - řízení odpovědnosti ve školství
Kód předmětu KPG/P1AŠ
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Weiser Jan, Ing.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti budou znát základní dokumenty v oblasti vzdělávání a vzdělávací soustavy a vzdělávací politiky ČR (zákony a vyhlášky MŠMT, Strategie 2030+ a další), dokáží popsat a vysvětlit vzájemnou vazbu a význam těchto dokumentů pro řešení reálných situací ve škole (oblasti edukace a výchovně-vzdělávací situace). 1. Prameny školního práva, základní právní předpisy v oblasti vzdělávání 2. Právní vztahy ve výchově a vzdělávání, účastníci právních vztahů, právní jednání a zastoupení 3. Vztahy mezi rodiči a dětmi, rodičovská odpovědnost, výchovná opatření, náhradní rodinná výchova a její formy 4. Odpovědnost v oblasti vzdělávání, druhy odpovědnosti, odpovědnost školy a školského zařízení, odpovědnost pedagogických pracovníků, prevence vzniku škod, odpovědnost mládeže za protiprávní činy 5. Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení a jejich právní postavení, pojem vzdělávací soustavy, struktura současné vzdělávací soustavy 6. Systém vzdělávacích programů, zásady a cíle vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy 7. Předškolní a základní vzdělávání, povinná školní docházka, plnění povinné školní docházky v zahraničí, plnění povinné školní docházky ve střední škole, jiné způsoby plnění povinné školní docházky 8. Střední a vyšší odborné vzdělávání, stupně středního vzdělání, nástavbové studium a studium na konzervatoři 9. Vzdělávání dětí se speciálními potřebami, vzdělávání mimořádně nadaných žáků, vzdělávání cizinců, vzdělávání příslušníků národnostních menšin 10. Základní umělecké a jazykové vzdělávání, zájmové a další vzdělávání 11. Školská zařízení a školské služby 12. Školská právnická osoba, zřizovatelé školské právnické osoby, úloha ředitele školy a školského zařízení, školská rada 13. Státní správa a samospráva ve školství, úloha obcí a krajů, Česká školní inspekce

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se znalost základních právních institutů na úrovni středoškolského učiva společnských věd
Výsledky učení
studenti budou znát základní právní předpisy v oblasti výchovy a vzdělávání, porozumí základním principům, na nichž je postavena současná vzdělávací soustava v ČR, budou znát subjekty právních vztahů ve vzdělávání, včetně jejich práv a povinností, porozumí vzájemným právním vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu a budou umět aplikovat právní předpisy na modelové situace
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Test,
Doporučená literatura
  • Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA.. Plzeň: Bílý slon, 2010.
  • Úmluva o právech dítěte. Ostrava : Aries, 1993.
  • Krejčí, Jaromír,; Katzová, Pavla; Kopecký, František,; Šalek, Jaromír. Škola a právo : právní předpisy v praxi ředitele školy. Praha : Raabe, 2003. ISBN 80-86307-16-6.
  • Valenta, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení : základy práva pro školský management. 1. vyd. Karviná : Paris, 2010. ISBN 978-80-87173-16-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr