Vyučující
|
-
Weiser Jan, Ing.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti budou znát základní dokumenty v oblasti vzdělávání a vzdělávací soustavy a vzdělávací politiky ČR (zákony a vyhlášky MŠMT, Strategie 2030+ a další), dokáží popsat a vysvětlit vzájemnou vazbu a význam těchto dokumentů pro řešení reálných situací ve škole (oblasti edukace a výchovně-vzdělávací situace). 1. Prameny školního práva, základní právní předpisy v oblasti vzdělávání 2. Právní vztahy ve výchově a vzdělávání, účastníci právních vztahů, právní jednání a zastoupení 3. Vztahy mezi rodiči a dětmi, rodičovská odpovědnost, výchovná opatření, náhradní rodinná výchova a její formy 4. Odpovědnost v oblasti vzdělávání, druhy odpovědnosti, odpovědnost školy a školského zařízení, odpovědnost pedagogických pracovníků, prevence vzniku škod, odpovědnost mládeže za protiprávní činy 5. Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení a jejich právní postavení, pojem vzdělávací soustavy, struktura současné vzdělávací soustavy 6. Systém vzdělávacích programů, zásady a cíle vzdělávání, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy 7. Předškolní a základní vzdělávání, povinná školní docházka, plnění povinné školní docházky v zahraničí, plnění povinné školní docházky ve střední škole, jiné způsoby plnění povinné školní docházky 8. Střední a vyšší odborné vzdělávání, stupně středního vzdělání, nástavbové studium a studium na konzervatoři 9. Vzdělávání dětí se speciálními potřebami, vzdělávání mimořádně nadaných žáků, vzdělávání cizinců, vzdělávání příslušníků národnostních menšin 10. Základní umělecké a jazykové vzdělávání, zájmové a další vzdělávání 11. Školská zařízení a školské služby 12. Školská právnická osoba, zřizovatelé školské právnické osoby, úloha ředitele školy a školského zařízení, školská rada 13. Státní správa a samospráva ve školství, úloha obcí a krajů, Česká školní inspekce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předpokládá se znalost základních právních institutů na úrovni středoškolského učiva společnských věd |
Výsledky učení |
---|
studenti budou znát základní právní předpisy v oblasti výchovy a vzdělávání, porozumí základním principům, na nichž je postavena současná vzdělávací soustava v ČR, budou znát subjekty právních vztahů ve vzdělávání, včetně jejich práv a povinností, porozumí vzájemným právním vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu a budou umět aplikovat právní předpisy na modelové situace |
Vyučovací metody |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA.. Plzeň: Bílý slon, 2010.
-
Úmluva o právech dítěte. Ostrava : Aries, 1993.
-
Krejčí, Jaromír,; Katzová, Pavla; Kopecký, František,; Šalek, Jaromír. Škola a právo : právní předpisy v praxi ředitele školy. Praha : Raabe, 2003. ISBN 80-86307-16-6.
-
Valenta, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení : základy práva pro školský management. 1. vyd. Karviná : Paris, 2010. ISBN 978-80-87173-16-9.
|