Předmět: Projektová a kooperativní výuka pro učitele

« Zpět
Název předmětu Projektová a kooperativní výuka pro učitele
Kód předmětu KPG/P1KV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí, dovedností a postojů v plánování a realizaci projektového a kooperativního vyučování na 1. stupni základní školy. Přednášky budou zaměřeny na tato témata: 1.-2. Teoreticko-historická východiska kooperativní a projektové výuky, vč. otázek výzkumu. 3. Terminologické vymezení a znaky kooperativní a projektové výuky. 4.-6. Specifika plánování kooperativní a projektové výuky na 1. stupni ZŠ. 7.-9. Realizace projektové a kooperativní výuky v prostředí 1. stupně základní školy (vč. integrace vzdělávacích obsahů). 10. Kooperativní a projektová výuka jako cesta ke společnému vzdělávání ( inkluzivnímu vzdělávání) na 1. stupni ZŠ. 11. Kooperativní a projektová výuka v digitalizaci výchovy a vzdělávání. 12. Výhody a nevýhody kooperativní výuky, spolupráce jako prostředek i cíl učení v praxi 1. stupně základní školy. 13. Výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a prostředí 1. stupně základní školy Semináře budou prostřednictvím týmové práce implementovat základní znalosti, dovednosti a postoje obou modelů výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 50 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 50 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
analyzovat rozdíly mezi koncepcemi vyučování (zejména mezi konstruktivní a transmisivní školou, vč. sociálního konstruktivismu, problémovou koncepcí J. Deweye)
vysvětlit základní kategorie výukového procesu (cíle, metody, formy, obsah učiva, hodnocení, vztahy mezi učitelem a žáke, vztahy mezi žáky)
popsat základní vztahy mezi kategoriemi vyučovacího procesu v plánování výuky
Odborné dovednosti
aplikovat vzdělávací obsahy a kategorie výukového procesu v plánování a realizaci výchovy a vzdělávání
zhodnotit význam základních východisek pro plánování a realizaci výuky (RVP pro ZV, pedagogická diagnostika žáka, vč. individuálních potřeb žáka, kompetence učitele, spolupráce s rodinou) v prostředí školy (na 1. stupni ZŠ)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat teoretická a historická východiska projektové a kooperativní výuky
vysvětlit znaky kooperativní a projektové výuky, vč.rozdílů a terminologických odlišností (kooperativní výuka, skupinová výuka, projekt, projektová výuka, metoda projektů)
popsat fáze projektové výuky na 1. stupni ZŠ (plánování,realizace, prezentace, hodnocení projektu)
rozlišit kooperativní výuku a skupinové vyučování, vč. odlišností v plánování a realizaci
Odborné dovednosti
aplikovat kooperativní a projektovou výuku na konkrétní vzdělávací oblast RVP pro ZV 1. stupně ZŠ
navrhnout konkrétní plán realizace projektové a kooperativní výuky na 1. stupni základní školy
zhodnotit výhody a nevýhody kooperativní výuky ve vztahu ke společnému vzdělávání (inkluzi) a digitalizaci vzdělávání
zhodnotit výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a školy
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Individuální konzultace,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Kooperativní výuka,
Diskuse,
Projektová výuka,
Řešení problémů,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Skupinová výuka,
Seminární výuka (badatelské metody),
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Coufalová, Jana. Projektové vyučování : pro první stupeň základní školy : náměty pro učitele. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika pro učitele základních a středních škol.. Plzeň, 2012.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
  • Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole - vývoj, inspirace, současné porblémy.. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
  • Kasíková, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
  • Kasíková, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. ISBN 80-239-6770-3.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • Šafránková Dagmar. Pedagogika. Praha, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • Tomková, Anna; Kašová, Jitka; Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr