Předmět: Podpůrná opatření u žáků se SPU

« Zpět
Název předmětu Podpůrná opatření u žáků se SPU
Kód předmětu KPG/P1O
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holubová Simona, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Deficity dílčích funkcí - orientační diagnostika z produktů činnosti žáka 2. Prevence vzniku SPU 3. Programy rozvoje dílčích funkcí u žáků 1. st. ZŠ 4. Spolupráce poradenského pracoviště se školou při intervenci u žáka s SPU 5. Zpracování plánu pedagogické podpory pro žáky s podezřením na SPU 6. Zpracování plánu pedagogické podpory pro žáky s podezřením na ADHD 7. Zpracování IVP pro žáky se SPU 8. Zpracování IVP pro žáky s ADHD 9. Spolupráce s rodiči žáků s SPU a ADHD 10. Cvičení k nápravě jednotlivých deficitů dílčích funkcí 11. Využití výpočetní techniky při intervenci u SPU 12. Netradiční terapeutické postupy u SPU a ADHD 13. Organizace skupinových intervencí u SPU

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v teoretické problematice specifických poruch učení a chování
Odborné dovednosti
orientačně, symptomaticky na úrovni ZŠ diagnostikovat lateralitu, SPU a ADHD
Obecné způsobilosti
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
na podporu žáků s SPU a ADHD
Odborné dovednosti
vedení konkrétních intervenčních postupů u žáků se SPU a ADHD zpracování PPP a IVP na podporu žáků se SPU a ADHD
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • JUCOVIČOVÁ, D. et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.. Praha, 2009. ISBN 978-80-87295-00-7.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a poruchou pozornosti.. 2015. ISBN 9788087295182.
  • Novák, J. Čtenářské tabulky. Litomyšl, 1998. ISBN 8086048101.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení,. 1998. ISBN 8071783269.
  • PORTEŠOVÁ, Š. Rozumově nadané děti s dyslexií.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-990-3.
  • TANNENBERGEROVÁ, M. Průvodce školní inkluzí aneb Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti?. 2016. ISBN 9788075520098.
  • ZAPLETALOVÁ, J., MRÁZKOVÁ, J. Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. 2016. ISBN 9788074810855.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr