Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Analýza aktuálních problémů školy a možností pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání. Inovace vzdělávacích obsahů, pochopení principů a možností integrovaného vyučování. Inovace vzdělávacích forem a metod vyučování, např. využívání badatelství, projektové výuky, koperativního vyučování aj. Analýza společenských změn, které významně ovlivňují výchovu v širším slova smyslu v současné době (globalizace, informační exploze, trvale udržitelný rozvoj, aj.). Pochopení pedagogických koncepcí a procesuální stránky alternativního školství u vybraných typů alternativních škol.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aplikovat základní pojmy z oblasti pedagogiky, pedagogického výzkumu. |
Analyzovat různé modely vyučování a současné trendy v procesuální stránce výchovy a vyučování. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat základní pojmy z oblasti pedagogiky, pedagogického výzkumu. |
Použít různé modely vyučování a současných trendů v procesuální stránce výchovy a vyučování. |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientovat se v oblasti současné hudební teorie a být schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znát současný stav vyučovacího procesu a jeho další možnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat typy vyučovacího procesu - směřováno k tématu disertační práce. |
Obecné způsobilosti |
---|
Orientovat se v oblasti současné hudební teorie a být schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Obecné způsobilosti |
---|
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0..
-
Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Hendl, J. Přehled statistických metod: analýza a mataanalýza dat. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
-
Hendl, J., Remr, J.. Metody výzkumu a evaluace. 2017, 2017.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
-
Váňová, Růžena. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-122-2.
|