Předmět: Pedagogika - aktuální metody a výzkumy

« Zpět
Název předmětu Pedagogika - aktuální metody a výzkumy
Kód předmětu KPG/PAMV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Analýza aktuálních problémů školy a možností pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání. Inovace vzdělávacích obsahů, pochopení principů a možností integrovaného vyučování. Inovace vzdělávacích forem a metod vyučování, např. využívání badatelství, projektové výuky, koperativního vyučování aj. Analýza společenských změn, které významně ovlivňují výchovu v širším slova smyslu v současné době (globalizace, informační exploze, trvale udržitelný rozvoj, aj.). Pochopení pedagogických koncepcí a procesuální stránky alternativního školství u vybraných typů alternativních škol.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Aplikovat základní pojmy z oblasti pedagogiky, pedagogického výzkumu.
Analyzovat různé modely vyučování a současné trendy v procesuální stránce výchovy a vyučování.
Odborné dovednosti
Aplikovat základní pojmy z oblasti pedagogiky, pedagogického výzkumu.
Použít různé modely vyučování a současných trendů v procesuální stránce výchovy a vyučování.
Obecné způsobilosti
Orientovat se v oblasti současné hudební teorie a být schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znát současný stav vyučovacího procesu a jeho další možnosti.
Odborné dovednosti
Aplikovat typy vyučovacího procesu - směřováno k tématu disertační práce.
Obecné způsobilosti
Orientovat se v oblasti současné hudební teorie a být schopen pojímat téma své disertace rovněž v hudebně teoretických a hudebně historických souvislostech.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Obecné způsobilosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Brezinka, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy : úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno : L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada. 2011. 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0..
  • Čáp, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha : ISV, 1996. ISBN 80-85866-15-3.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • Hendl, J. Přehled statistických metod: analýza a mataanalýza dat. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3.
  • Hendl, J., Remr, J.. Metody výzkumu a evaluace. 2017, 2017.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Kirkpatrick, L. Kirkpatrick, J. Transferring learning to behavior. San Francisco, 2005.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • Miovský, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • Švarcová-Slabinová, Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 2008. ISBN 978-80-7080-690-6.
  • Váňová, Růžena. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : Univerzita Karlova-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-122-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr