Course: Pedagogy I.

« Back
Course title Pedagogy I.
Course code KPG/PED1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Méner Jindřich, JUDr.
Course content
Pedagogy like science about upbringing Upbringing like pedagogic- psychological caregory Development pedagogic thinking Significant personalities Czech and world's pedagogy Pedagogic directions 20. century, their philosophical and psychological data Alternative schools Position train and schoolmaster in allowance educational of the process, pedagogic communication and lead allowance educational of the process. Motivation in upbringing and education Pedagogic psychological diagnostics Education, his personage data and present - day conception. 12. Didactic test 13. Evaluation

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
It is assumed, that the students will equipped knowledge basic pedagogy conceptions and caregory.
learning outcomes
Students will be familiar with basic pedagogical terms and categories (upbringing, education, schooling, learning, aims, means etc.), they will know significant personalities of Czech and world pedagogy and main streams of pedagogy. Students will understand specific features of pedagogical concepts and streams and correlations between the subjects of educational process.
teaching methods
Lecture
Seminar
assessment methods
Test
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • KKŘIVOHLAVÝ, J. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
  • Křivohlavý, Jaro. Komunikace učitelů se žáky. Olomouc, 1987.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
  • Štverák, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-489-6.
  • Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Vašutová, Jaroslava. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky pro vzdělavatele učitelů. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-97-8.
  • Vorlíček, Chrudoš. Úvod do pedagogiky. 1. vyd. Jinočany : H & H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester