Předmět: Pedagogika

« Zpět
Název předmětu Pedagogika
Kód předmětu KPG/PG1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti pedagogické teorie a praxe s důrazem na současné modely školy a vyučování, v oblasti humanistických koncepcí vyučování, dále v oblasti aktuálních kurikulárních změn a pedagogicko-psychologické diagnostiky žáka. Dále je cílem předmětu osvojení základních znalostí, dovedností a postojů v oblasti školní legislativy, právních vztahů ve školství a odpovědnost v oblasti školství. Studenti budou umět aplikovat základní pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky, porozumí různým modelům vyučování, porozumí základním kurikulárním dokumentům a budou umět analyzovat zejména RVP pro základní vzdělávání. Studenti budou znát základní právní předpisy v oblasti výchovy a vzdělávání, porozumí základním principům, na nichž je postavena současná vzdělávací soustava v ČR, budou znát subjekty právních vztahů ve vzdělávání, včetně jejich práv a povinností, porozumí vzájemným právním vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu a budou umět aplikovat právní předpisy na modelové situace. Obsahové zaměření přednášek: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka, teorie a praxe. Současné modely školy a vyučování. Otázky výchovy spojené s aktuálními kurikulárními změnami. Otázky humanistických koncepcí vyučování. Legislativní otázky ve školství, analýza školského zákona, právní vztahy ve školství, pedagogičtí pracovníci, školská právnická osoba, odpovědnost v oblasti školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládá se, že studenti budou vybaveni znalostí základních pedagogikých pojmů a kategorií
Výsledky učení
studenti pochopí a budou umět aplikovat základní pojmy z oblasti pedagogické diagnostiky, porozumí různým modelům vyučování, porozumí základním kurikulárním dokumentům a budou umět analyzovat zejména RVP pro základní vzdělávání. Studenti budou znát základní právní předpisy v oblasti výchovy a vzdělávání, porozumí základním principům, na nichž je postavena současná vzdělávací soustava v ČR, budou znát subjekty právních vztahů ve vzdělávání, včetně jejich práv a povinností, porozumí vzájemným právním vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu a budou umět aplikovat právní předpisy na modelové situace
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně ochranné péče.
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Zákon č. 562/2004 Sb. o pedagogických pracovnících.
  • Zákon č. 563 /2004 Sb..
  • Zákon č. 564/1991 sb. o státní správě a samosprávě ve školství, v platném znění.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Brada, Josef;. Vedení školy. [Díl] 3.
  • Černík, Karel; Krejčí, Jaromír; Louda, Tomáš. Škola a právo. Praha : Raabe, 1996. ISBN 80-902189-1-1.
  • David, Roman; Hrbková, Drahomíra. Práva dítěte : Úmluva o právech dítěte a její charakteristika. Mezinárodní ochrana práv dítěte a některé další dokumenty. Rodina a základy rodinného práva. 1. vyd. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 1999. ISBN 80-7182-076-8.
  • Dinkmeyer, Don; McKay, Gary D. Step : Efektivní výchova krok za krokem. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-85282-92-5.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
  • HAVLÍNOVÁ, M. Program podpory zdraví ve škole : rukověť projektu Zdravá škola. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-263-7.
  • Horká, Hana. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno : Paido, 1998. ISBN 80-85931-54-0.
  • Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
  • Hradečná, Marie; Hejlová, Helena; Novotná-Dědečková, Jiřina. Práce učitele s právy dítěte. Praha : SVI PedF UK, 1996. ISBN 80-86039-16-1.
  • Nový, Karel. Právní rádce pro ředitele škol. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha : Prospektrum, 2001. ISBN 80-7175-102-2.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • Průcha, Jan; Mareš, Jiří; Walterová, Eliška. Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Štech, Stanislav. Škola stále nová : Freinetova "moderní škola", MCE - hnutí pedagogické kooperace, GFEN - Francouzská skupina Nové výchovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-673-0.
  • Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
  • Tröster, Petr. Zákoník práce ve znění platném od 1.1. 2001 a předpisy související v aktuálním znění : s komentářem. 4. vyd. aktualiz. a dopl. Praha : ASPI, 2001. ISBN 80-86395-11-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr