Předmět: Pedagogická diagnostika

« Zpět
Název předmětu Pedagogická diagnostika
Kód předmětu KPG/PGD1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti studentů v oblasti diagnostických činností při aplikaci metod a technik pedagogické diagnostiky v teoretické i praktické rovině s využitím porozumění věkovým i individuálním zvláštnostem žáka a aplikováním metod a diagnostických činností do pedagogické praxe. Student získá kompetence, znalosti a dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. Student dokáže pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat. Studenti získají základní kompetence v následujících oblastech: 1. Základní principy poznávání žáka a třídy - principy pedagogické diagnostiky. 2. Etické zásady používání diagnostických metod. Právní aspekty pedagogické diagnostiky. 3. Diagnostický proces, základní metody pedagogické diagnostiky a interpretace jejích výsledků. Směry formativní diagnostiky. 4. Sociální percepce, pozorování jako základní diagnostická metoda. Zpracování a hodnocení pozorovacího archu. 5. Diagnostika stylů učení. Diagnostika školního výkonu a výsledků činností. Didaktický test a učební úloha jako diagnostický nástroj. 6. Osobnostní charakteristiky žáků důležité pro zvládání nároků školy. Identifikace nadání a specifických poruch učení. Souvislost pedagogické diagnostiky a speciálně-pedagogické diagnostiky. 7. Diagnostika sociálních vztahů. Nástroje diagnostiky sociálních vztahů. 8. Diagnostika klimatu školní třídy, měření klimatu školní třídy. Interpretace dat. Následné kroky. 9. Diagnostika školního a rodinného prostředí. 10. Možnosti využití nástrojů pedagogické diagnostiky při práci v sociální skupině, komunitě. 11. Nástroje pedagogické diagnostiky jako prevence sociálně patologických jevů, rizikového chování dětí a mládeže. 12. Diagnostické kompetence asistenta pedagoga a dalších subjektů, podílejících se na diagnostickém procesu. 13. Kolokviální prezentace a reflexe semestrálních prací.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předmět je teoreticko praktický a předpokládá základní znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a didaktiky
Výsledky učení
student získá kompetence, znalosti a dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití.
Student dokáže s oporou o výstupy z předmětů vývojové a pedagogické psychologie, speciální pedagogiky a oborových didaktik pro zvýšení validity výsledků navrhovat kombinaci diagnostických metod.
Odborné dovednosti
Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout.
Student dokáže s oporou o teoretické znalosti pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Bednářová, Jiřina; Dandová, Eva,; Kratochvílová, Jana,; Nádvorníková, Hana; Syslová, Zora,; Šulová, Lenka. Školní zralost a její diagnostika. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-319-3.
  • BRAUN, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika.. Praha: UK, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7.
  • Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV.. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
  • Hermochová, Soňa; Vaňková, Jana. Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0727-6.
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
  • JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
  • JAQUES, D.; SALMON, G. Learning in groups.. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-36526-0.
  • Jošt, Jiří; Nohavicová, Alena; Havlisová, Helena. Pedagogicko-psychologická diagnostika : cesta k účinnému vedení. 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
  • Lašek, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
  • Macek, Petr; Smékal, Vladimír. Utváření a vývoj osobnosti : psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8.
  • Mareš, Jiří. Sociální klima školní třídy : přehledová studie : dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha : IPPP, 1998.
  • Mertin, Václav; Ciprová, Jarmila; Budinská, Martina. Pedagogická a psychologická diagnostika : pro učitele na ZŠ. Praha : Raabe, 2005. ISBN 80-86307-21-2.
  • Mertin, Václav,; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  • Mertin, Václav; Kucharská, Anna. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Vyd. 1. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.
  • Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
  • Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
  • SLAVÍK, J.; SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 1993, 43, Č. 2, S. 155 - 164.
  • Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr