Obsahem předmětu je prohloubit znalosti a dovednosti studentů v oblasti diagnostických činností při aplikaci metod a technik pedagogické diagnostiky v teoretické i praktické rovině s využitím porozumění věkovým i individuálním zvláštnostem žáka a aplikováním metod a diagnostických činností do pedagogické praxe. Student získá kompetence, znalosti a dovednosti v oblasti pedagogické diagnostiky. Bude znát jednotlivé metody a diagnostické techniky, jejich přínos a způsoby provedení a možnosti jejich použití. Student na základě situace dokáže vybrat vhodnou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout. Student dokáže pro zvýšení validity výsledků diagnostické metody vhodně kombinovat a doplňovat. Studenti získají základní kompetence v následujících oblastech: 1. Základní principy poznávání žáka a třídy - principy pedagogické diagnostiky. 2. Etické zásady používání diagnostických metod. Právní aspekty pedagogické diagnostiky. 3. Diagnostický proces, základní metody pedagogické diagnostiky a interpretace jejích výsledků. Směry formativní diagnostiky. 4. Sociální percepce, pozorování jako základní diagnostická metoda. Zpracování a hodnocení pozorovacího archu. 5. Diagnostika stylů učení. Diagnostika školního výkonu a výsledků činností. Didaktický test a učební úloha jako diagnostický nástroj. 6. Osobnostní charakteristiky žáků důležité pro zvládání nároků školy. Identifikace nadání a specifických poruch učení. Souvislost pedagogické diagnostiky a speciálně-pedagogické diagnostiky. 7. Diagnostika sociálních vztahů. Nástroje diagnostiky sociálních vztahů. 8. Diagnostika klimatu školní třídy, měření klimatu školní třídy. Interpretace dat. Následné kroky. 9. Diagnostika školního a rodinného prostředí. 10. Možnosti využití nástrojů pedagogické diagnostiky při práci v sociální skupině, komunitě. 11. Nástroje pedagogické diagnostiky jako prevence sociálně patologických jevů, rizikového chování dětí a mládeže. 12. Diagnostické kompetence asistenta pedagoga a dalších subjektů, podílejících se na diagnostickém procesu. 13. Kolokviální prezentace a reflexe semestrálních prací.
|
-
Bednářová, Jiřina; Dandová, Eva,; Kratochvílová, Jana,; Nádvorníková, Hana; Syslová, Zora,; Šulová, Lenka. Školní zralost a její diagnostika. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-319-3.
-
BRAUN, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika.. Praha: UK, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7.
-
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
Dubec, M. Zásobník metod používaných v OSV.. Praha, 2007. ISBN 978-80-87145-02-9.
-
Hermochová, Soňa; Vaňková, Jana. Hry pro rozvoj skupinové spolupráce. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-262-0727-6.
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Hrabal, Vladimír. Pedagogickopsychologická diagnostika žáka. 1. vyd. Praha : SPN, 1989. ISBN 80-04-22149-1.
-
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ.. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-389-6.
-
JAQUES, D.; SALMON, G. Learning in groups.. Oxon: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-36526-0.
-
Jošt, Jiří; Nohavicová, Alena; Havlisová, Helena. Pedagogicko-psychologická diagnostika : cesta k účinnému vedení. 2015. ISBN 978-80-88057-18-5.
-
Lašek, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové : Gaudeamus, 2001. ISBN 80-7041-088-4.
-
Macek, Petr; Smékal, Vladimír. Utváření a vývoj osobnosti : psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-83-8.
-
Mareš, Jiří. Sociální klima školní třídy : přehledová studie : dotazník sociálního klimatu školní třídy. Praha : IPPP, 1998.
-
Mertin, Václav; Ciprová, Jarmila; Budinská, Martina. Pedagogická a psychologická diagnostika : pro učitele na ZŠ. Praha : Raabe, 2005. ISBN 80-86307-21-2.
-
Mertin, Václav,; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha : Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
Mertin, Václav; Kucharská, Anna. Integrace žáků se specifickými poruchami učení - od stanovení diagnostických kritérií k poskytování péče všem potřebným žákům. Vyd. 1. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-40-7.
-
Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
-
Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
-
SLAVÍK, J.; SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 1993, 43, Č. 2, S. 155 - 164.
-
Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|