Vyučující
|
-
Kalný Martin, Mgr. et Bc. DiS., MBA
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka může být realizována distančně. Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní dovednosti. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. Přehled témat: 1. Vlastní prekoncepty pojmu vyučování 2. Žákovské prekoncepty pojmu vyučování 3. Vyučovací proces jako systém 4. Možná pojetí vyučovacího procesu 5. Vymezení podmínek pro fungování vyučování orientovaného na dítě 6. Struktura učiva 7. Didaktický cyklus cíle, metody, důkazy o učení, evaluace 8. Cíle výuky 9. Metody výuky 10. Důkazy o učení 11. Evaluace v práci učitele 12. Skupinová dynamika školní třídy 13. Rozprava nad zápočtovou prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Kooperativní výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
no particular prerequisites specified |
Znát základní kategorie pedagogiky. Uvědomit si vývoj pedagogického myšlení s ohledem na vývoj vzdělávání dětí mladšího školního věku. Znát sociální aspekty dětství. Chápat pojetí, smysl a základní orientaci primárního vzdělávání. |
vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
popsat základní metody pedagogického výzkumu |
vysvětlit historické souvislosti vývoje pojetí dítěte a předškolního vzdělávání |
vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
charakterizovat současnou organizaci předškolního vzdělávání |
popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
charakterizovat potřeby předškolního dítěte |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat znalosti o základních kategorií pedagogiky do praxe v kontextu primárního vzdělávání. |
- konspektovat pedagogickou literaturu - prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
1. Student získá základní pojmy vážící se ke konceptu vyučovací proces. Porozumí jim, je schopen je používat při vysvětlování jevů, které se odehrávají v pedagogické realitě. Rozliší tak pojetí vyučování : demokratické, orientované na žáka, konstruktivistické od pojetí autokratického, orientovaného na učitele a učivo, transmisivního. 2. Student porozumí vývoji pohledů na pojetí vyučovacího procesu v historickém kontextu. Jeden z reformních či alternativních proudů prozkoumá do hloubky ( na základě studia literatury) a je schopen o něm s porozuměním hovořit veřejně. 3. Prozkoumá svůj vlastní prekoncept pojmu vyučovací proces. Objeví jeho znaky a zjistí k jakému pojetí vyučování se nejvíce blíží. Pokusí se pohlédnout na koncept vyučování i z jiných úhlů pohledu nežli je mu vlastní. Uvažuje o vlastních postojích k jednotlivým podobám pojetí vyučovacího procesu. 4. Porozumí vývoji názorů na vyučovací proces v posledních 20-ti letech v ČR. Spojí si tento vývoj s transformační proměnou, která právě probíhá. Porozumí základním kurikulárním dokumentům. 5. Porozumí pojetí formulace výstupů ( cílů) v RVP. Vytvoří vlastní přípravu vyučovací hodiny, v níž bude cíl vyučovací jednotky formulován s oporou o teorii zaměřenou na žákův rozvoj. 6. Seznámí se z variantami možného hodnocení ve vyučování. Sám sepíše slovní hodnocení pro pozorovaného žáka ( jeden vyučovací den) a zhodnotí, zda toto hodnocení odpovídá kriteriím efektivního slovního hodnocení |
Pochopit základní kategorie pedagogiky s ohledem na primární vzdělávání. Znát vyučovací proces a jeho složky. Pochopit vyučovací proces v historickém kontextu s ohledem na primární vzdělávání. Uvědomit si vlastní prekoncepty na vyučovací proces. Vymezit cíle a výstupy vyučování. Hodnotit vyučovací proces. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat vybrané teorie vyučování do výuky v primární škole (behaviorální, humanistické, kognitivní přístupy). Schopnost posoudit školní zralost a připravenost žáků na školní docházku. Diagnostikovat a hodnotit žáka ve vyučování. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
Lukavská, Eva. Pozor, děti! : (didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě). 1. vyd. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
Singule,F.:. Americká pragmatická pedagogika,.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Tonucci, Francesco. Vyučovat nebo naučit?. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. ISBN 80-901065-1-X.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
|