Předmět: Pedagogika pro učitele NŠB

« Zpět
Název předmětu Pedagogika pro učitele NŠB
Kód předmětu KPG/PGNSB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní dovednosti. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. Přehled témat: 1. Fungování mozku žáků při procesu učení 2. Fungování paměti žáků během výuky a po ní 3. Aktivizující metody výuky 4. Mýty ve vzdělání 5. NLP-inspirace pro efektivní komunikaci ve vyučování 6. Konstruování pojmů ve vyučování 7. Kritické myšlení - základní principy 8. Kritické myšlení - metody 9. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 10. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 11. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 12. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 11. Reflexe roční práce

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 50 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 2 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Uplatňovat znalosti z předmětu PGNSA.
Odborné dovednosti
Aplikovat vybrané teorie učení do výuky. Hodnotit základní kategorie pedagogiky a prakticky je uplatňovat ve výuce primární školy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
student zažije vyučovací strategie ( aktivizační metody,kooperativní a individuální vyučování), které odpovídají strategigím umožňujícím rozvíjet u žáků na 1. st. ZŠ kompetence k učení, řešení problémů, komunikace, personální a sociální. Tyto prožitky bude reflektovat a formulovat přínos výuky pro rozvoj své osobnosti. Vypracuje a realizuje vlastní individuální projekt s využitím popisného šetření. tento projekt bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Otevřeně hovoří o svých názorech, pocitech a potřebách. respektuje názory druhých a je schopen o rozdílných názorech diskutovat
Znalost základních didaktických kategorií a možnosti jejich využívání v primární škole.
Znalost pojetí, smyslu a základní orientace primárního vzdělávání.
Znalost epistemologických východisek vyučování a didaktiky.
Znalost základních principů utváření kulturní, literární, matematické, přírodovědné, společenskovědní, sociální, technické a umělecké gramotnosti.
Odborné dovednosti
Využívat prakticky základní didaktické kategorie v přípravě na vyučování v primární škole (cíle, motivace, formy, metody, prostředku, hodnocení, kritéria hodnocení).
Analyzovat RVP ZV.
Vytvářet ŠVP s využíváním integrované výuky v primární škole.
Využívat projekty, kooperativní výuku a badatelství ve výuce v primární škole.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kašová,J. a kol. Učíme se v projektech. Praha, 2009.
  • Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
  • Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
  • Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
  • Kratochvílová, J. Teorie a paraxe projektové výuky. Brno, 2009.
  • Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
  • Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1998.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (14) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (13) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (12) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní