Vyučující
|
-
Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Student si osvojí základní vědomosti, dovednosti a postoje v oblasti obecné didaktiky se zaměřením na analýzu vyučovacího procesu. Při práci v malých skupinách získá zkušenosti s kooperativními formami práce, projektovou výukou a zdokonalí své komunikativní dovednosti. Porozumí novému paradigmatu pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR. Získá znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické teorie v oblasti oborových didaktik. Přehled témat: 1. Fungování mozku žáků při procesu učení 2. Fungování paměti žáků během výuky a po ní 3. Aktivizující metody výuky 4. Mýty ve vzdělání 5. NLP-inspirace pro efektivní komunikaci ve vyučování 6. Konstruování pojmů ve vyučování 7. Kritické myšlení - základní principy 8. Kritické myšlení - metody 9. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 10. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 11. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 12. Vlastní projekty studentů a jejich sebehodnocení a hodnocení od kolegů 11. Reflexe roční práce
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Diskuse, Prezentace práce studentů, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 50 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 2 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Uplatňovat znalosti z předmětu PGNSA. |
Odborné dovednosti |
---|
Aplikovat vybrané teorie učení do výuky. Hodnotit základní kategorie pedagogiky a prakticky je uplatňovat ve výuce primární školy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
student zažije vyučovací strategie ( aktivizační metody,kooperativní a individuální vyučování), které odpovídají strategigím umožňujícím rozvíjet u žáků na 1. st. ZŠ kompetence k učení, řešení problémů, komunikace, personální a sociální. Tyto prožitky bude reflektovat a formulovat přínos výuky pro rozvoj své osobnosti. Vypracuje a realizuje vlastní individuální projekt s využitím popisného šetření. tento projekt bude obsahovat teoretickou a praktickou část. Otevřeně hovoří o svých názorech, pocitech a potřebách. respektuje názory druhých a je schopen o rozdílných názorech diskutovat |
Znalost základních didaktických kategorií a možnosti jejich využívání v primární škole. |
Znalost pojetí, smyslu a základní orientace primárního vzdělávání. |
Znalost epistemologických východisek vyučování a didaktiky. |
Znalost základních principů utváření kulturní, literární, matematické, přírodovědné, společenskovědní, sociální, technické a umělecké gramotnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Využívat prakticky základní didaktické kategorie v přípravě na vyučování v primární škole (cíle, motivace, formy, metody, prostředku, hodnocení, kritéria hodnocení). |
Analyzovat RVP ZV. |
Vytvářet ŠVP s využíváním integrované výuky v primární škole. |
Využívat projekty, kooperativní výuku a badatelství ve výuce v primární škole. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
HELLUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kašová,J. a kol. Učíme se v projektech. Praha, 2009.
-
Kopřiva,P. a kol. Respektova a být respektován. Kroměříž, Spirála, 2005.
-
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Kovalik, Susan. Integrovaná tematická výuka : Model. Kroměříž : Spirála, 1995. ISBN 80-901873-0-7.
-
Kratochvílová, J. Teorie a paraxe projektové výuky. Brno, 2009.
-
Rýdl, Karel. Reformní praxe v současných školských systémech : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-7066-077-5.
-
Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. ISBN 80-85866-33-1.
-
Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha, 1998.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana. Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha Grada, 2008.
|