Předmět: Pedagogika a psychologie

« Zpět
Název předmětu Pedagogika a psychologie
Kód předmětu KPG/PGPSS
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah zkoušky vychází z obecně formulovaných okruhů témat k státní závěrečné zkoušce (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) a je sledována aplikace pedagogických znalostí, dovedností a postojů na studovaný obor a pedagogickou praxi učitelství pro SŠ. (předložení vybraných příprav a reflexí výukových hodin z absolvované pedagogické praxe). Dále je prověřována orientace studenta/-ky v pedagogické i psychologické odborné literatuře.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů
Odborné dovednosti
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, - pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy), - získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik, - pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.), - analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání, - řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků, - poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, - pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy), - získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik, - pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.), - analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání, - řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků, - poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy.
Odborné dovednosti
- pochopit a aplikovat principy vedení žáků k sebeřízení ve výuce, - analyzovat konkrétní komunikační situace z praxe a vést žáky k odpovědnosti za jejich chování, - orientovat se v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti výchovy ke zdraví, - porozumět pedagogickému myšlení v historickém, filosofickém a kulturně sociálním kontextu, - porozumět současným trendům a tendencím ve vzdělávací praxi, komparovat vybrané školské systémy u nás i v zahraničí, - pochopit a aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky v pedagogických situacích základní nebo střední školy, diagnostické závěry využívat pro stanovení pedagogických opatření a inovací výuky v pedagogické praxi a k respektování individuálních zvláštností žáků, - zvládnout vybrané metody popularizace přírodních věd, - využívat informační a komunikační technologie ve výukovém procesu a k učení žáků.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Praktická zkouška,
Doporučená literatura
  • nevyplňuje se.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr