Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah zkoušky vychází z obecně formulovaných okruhů témat k státní závěrečné zkoušce (http://fpe.zcu.cz/kpg/zaverecne-zkousky.html) a je sledována aplikace pedagogických znalostí, dovedností a postojů na studovaný obor a pedagogickou praxi učitelství pro SŠ. (předložení vybraných příprav a reflexí výukových hodin z absolvované pedagogické praxe). Dále je prověřována orientace studenta/-ky v pedagogické i psychologické odborné literatuře.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Demonstrace dovedností
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
získání předepsaného počtu kreditů ve stanovené struktuře povinných a povinně volitelných předmětů |
Odborné dovednosti |
---|
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, - pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy), - získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik, - pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.), - analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání, - řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků, - poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
úspěšným absolvováním zkoušky studenti prokáží, že jsou schopni identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti a aplikovat je na řešení reálných problémů |
- porozumět, analyzovat a zhodnotit základní prvky výukového procesu na ZŠ nebo SŠ, - pochopit nové paradigma pedagogiky v procesu transformačních změn v ČR, vč. otázek kurikula (RVP, ŠVP pro základní nebo střední školy), - získat znalostní a postojový základ pro další aplikaci pedagogické a didaktické teorie v oblasti oborových didaktik, - pochopit systém komplexní péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a současné trendy v této oblasti (inkluzivní vzdělávání apod.), - analyzovat možnosti a meze integrace a inkluze v oblasti výchovy a vzdělávání, - řešit konkrétní situace při výuce i v mimoškolní činnosti žáků, - poznat administrativní, organizační i pedagogický rámec v kontextu činností základní nebo střední školy. |
Odborné dovednosti |
---|
- pochopit a aplikovat principy vedení žáků k sebeřízení ve výuce, - analyzovat konkrétní komunikační situace z praxe a vést žáky k odpovědnosti za jejich chování, - orientovat se v jednotlivých komponentách zdravého životního stylu, včetně otázek spojených s praktickými náměty v oblasti zdraví a prevence nemocí v oblasti výchovy ke zdraví, - porozumět pedagogickému myšlení v historickém, filosofickém a kulturně sociálním kontextu, - porozumět současným trendům a tendencím ve vzdělávací praxi, komparovat vybrané školské systémy u nás i v zahraničí, - pochopit a aplikovat základní metody pedagogické diagnostiky v pedagogických situacích základní nebo střední školy, diagnostické závěry využívat pro stanovení pedagogických opatření a inovací výuky v pedagogické praxi a k respektování individuálních zvláštností žáků, - zvládnout vybrané metody popularizace přírodních věd, - využívat informační a komunikační technologie ve výukovém procesu a k učení žáků. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Praktická zkouška, |
Doporučená literatura
|
|