Vyučující
|
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
-
Vocke Ivan, Mgr. MBA
|
Obsah předmětu
|
1. Vzdělávací politika jako vědní obor (strategické dokumenty vzdělávací politiky ČR, organizace zřizované MŠMT, aktéři vzdělávací politiky). 2. Spravedlivost ve vzdělávání (různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí), podoby a příčiny nerovností, příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita. 3. Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost žáka, základní terminologie, teorie, přístupy včetně aktuální legislativy. Systém podpory/podpůrných opatření a pomoci. 4. Škola jako specifická organizace - funkce školy, scénáře (modely) budoucnosti školy - retroaktivní pohled, správa škol včetně systému financování, hlavní rysy vzdělávacího systému v ČR, CZ-ISCED 2011). 5. Evaluace ve vzdělávání (teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, subjekty a objekty evaluace), hodnocení vzdělávacího systému, autoevaluace (zapojení aktérů, metody, interpretace výsledků autoevaluace) a externí evaluace školy (zodpovědnost ČŠI a zřizovatelů škol), propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace. 6. Profese a hodnocení učitele (profesní rozvoj učitelů, hodnocení kvality práce učitelů, nástroje dokladování profesního výkonu, nástroje profesního rozvoje), de/profesionalizace učitelského povolání, DVU, včetně legislativních podmínek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pedagogické pojmy a kategorie |
charakterizovat pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu |
popsat základní otázky a cíle výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat učení, výuku a profesi učitele z pohledu filosofie a teorie výchovy |
popsat celospolečenské faktory ovlivňující výchovu a vzdělávání |
- popsat a srovnat strategické dokumenty vzdělávací politiky státu o aktuálních vzdělávacích prioritách MŠMT |
charakterizovat prostředí jako sociálně pedagogický činitel |
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů |
vysvětlit spolupráci střední školy a pomáhajících institucí |
- objasnit různá pojetí spravedlivostí a rovnosti příležitostí |
- uvést příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita |
charakterizovat učení, výuku a profesi učitele v historickém kontextu |
charakterizovat učení, výuku a profesi učitele z pohledu soudobých teorií vzdělávání |
- popsat funkce současné školy, vytvořit návrh jejího řízení a pedagogického vedení |
charakterizovat nejznámější alternativní přístupy ke vzdělávání a učení |
- vymezit pojmy kultura a klima školy, popsat způsoby zjišťování kultury a klimatu školy, popsat znaky pozitivního klimatu z hlediska žáků, učitelů, rodičů a veřejnosti |
popsat nastavení současné vzdělávací politiky ČR |
- vymezit pojem evaluace a hodnocení, hlavní aktéry |
popsat příklady vzdělávání v zahraničí |
- zdůvodnit propojení autoevaluace e externí evaluace, metaevaluace |
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů |
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání) |
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS) |
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat o učení, vzdělávání a profesi učitele s oporou o kontext teorie výchovy, sociální pedagogiky, teorie vzdělávání, srovnávací pedagogiky a vzdělávací politiky |
posoudit možnosti zavedení inovací do výuky |
navrhovat inovace vlastní výuky s oporou o své pedagogické znalosti |
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia |
- navrhnout varianty praktického řešení cílů Strategie 2030+ z pohledu učitele |
- na příkladech doložit klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
- srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory - dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s diskusí, |
E-learning, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Formativní hodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Formativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
-
Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
-
Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
-
GREGER, D. Spravedlivost českého školského systému v mezinárodním srovnání.. Praha: Orbis scholae, 2(1) s. 46-59.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
-
Procházka, M. Sociální pedagogika.. Praha, Grada, 2012.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 3. upravené, rozšířené vydání. 2012.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika - mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál. 2012.
-
Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer. 2018.
-
Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
-
Spilková, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání?. Pedagogika, 66(4), s. 368?385.
-
Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
Trojan, Václav; Trojanová, Irena; Trunda, Jiří. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Váňová, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích : Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-848-2.
-
Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
|