Předmět: Pedagogika

« Zpět
Název předmětu Pedagogika
Kód předmětu KPG/PGUSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
  • Vocke Ivan, Mgr. MBA
Obsah předmětu
1. Vzdělávací politika jako vědní obor (strategické dokumenty vzdělávací politiky ČR, organizace zřizované MŠMT, aktéři vzdělávací politiky). 2. Spravedlivost ve vzdělávání (různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí), podoby a příčiny nerovností, příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita. 3. Sociální/sociokulturní znevýhodnění - jeho příčiny a důsledky pro osobnost žáka, základní terminologie, teorie, přístupy včetně aktuální legislativy. Systém podpory/podpůrných opatření a pomoci. 4. Škola jako specifická organizace - funkce školy, scénáře (modely) budoucnosti školy - retroaktivní pohled, správa škol včetně systému financování, hlavní rysy vzdělávacího systému v ČR, CZ-ISCED 2011). 5. Evaluace ve vzdělávání (teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, subjekty a objekty evaluace), hodnocení vzdělávacího systému, autoevaluace (zapojení aktérů, metody, interpretace výsledků autoevaluace) a externí evaluace školy (zodpovědnost ČŠI a zřizovatelů škol), propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace. 6. Profese a hodnocení učitele (profesní rozvoj učitelů, hodnocení kvality práce učitelů, nástroje dokladování profesního výkonu, nástroje profesního rozvoje), de/profesionalizace učitelského povolání, DVU, včetně legislativních podmínek.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní pedagogické pojmy a kategorie
charakterizovat pedagogiku jako vědu, její využití a strukturu
popsat základní otázky a cíle výchovy
Odborné dovednosti
doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie,
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat učení, výuku a profesi učitele z pohledu filosofie a teorie výchovy
popsat celospolečenské faktory ovlivňující výchovu a vzdělávání
- popsat a srovnat strategické dokumenty vzdělávací politiky státu o aktuálních vzdělávacích prioritách MŠMT
charakterizovat prostředí jako sociálně pedagogický činitel
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů
vysvětlit spolupráci střední školy a pomáhajících institucí
- objasnit různá pojetí spravedlivostí a rovnosti příležitostí
- uvést příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita
charakterizovat učení, výuku a profesi učitele v historickém kontextu
charakterizovat učení, výuku a profesi učitele z pohledu soudobých teorií vzdělávání
- popsat funkce současné školy, vytvořit návrh jejího řízení a pedagogického vedení
charakterizovat nejznámější alternativní přístupy ke vzdělávání a učení
- vymezit pojmy kultura a klima školy, popsat způsoby zjišťování kultury a klimatu školy, popsat znaky pozitivního klimatu z hlediska žáků, učitelů, rodičů a veřejnosti
popsat nastavení současné vzdělávací politiky ČR
- vymezit pojem evaluace a hodnocení, hlavní aktéry
popsat příklady vzdělávání v zahraničí
- zdůvodnit propojení autoevaluace e externí evaluace, metaevaluace
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání)
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS)
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů
Odborné dovednosti
diskutovat o učení, vzdělávání a profesi učitele s oporou o kontext teorie výchovy, sociální pedagogiky, teorie vzdělávání, srovnávací pedagogiky a vzdělávací politiky
posoudit možnosti zavedení inovací do výuky
navrhovat inovace vlastní výuky s oporou o své pedagogické znalosti
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia
- navrhnout varianty praktického řešení cílů Strategie 2030+ z pohledu učitele
- na příkladech doložit klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
- srozumitelně a přesvědčivě sdělovat vlastní odborné názory - dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezit zadání pro odborné činnosti, koordinovat je a nést konečnou odpovědnost za jejich výsledky
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Kombinovaná zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Formativní hodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • Dvořáková, M., Kolář, Z., Tvrzová, I., Váňová, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • GREGER, D. Spravedlivost českého školského systému v mezinárodním srovnání.. Praha: Orbis scholae, 2(1) s. 46-59.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
  • Procházka, M. Sociální pedagogika.. Praha, Grada, 2012.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 3. upravené, rozšířené vydání. 2012.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika - mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál. 2012.
  • Průcha, Jan. Vzdělávací systémy v zahraničí. Praha: Wolters Kluwer. 2018.
  • Průcha, Jan. Vzdělávání a školství ve světě : základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • Spilková, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání?. Pedagogika, 66(4), s. 368?385.
  • Strouhal, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
  • Trojan, Václav; Trojanová, Irena; Trunda, Jiří. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Váňová, Miroslava. Vzdělávací systémy ve vyspělých evropských zemích : Výstup stěžejního úkolu PedF UK v Praze. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-848-2.
  • Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika : Vývoj a proměny v globálním kontextu. V Praze : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr