Předmět: Pedagogika pro učitele ZŠ

« Zpět
Název předmětu Pedagogika pro učitele ZŠ
Kód předmětu KPG/PGUZS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
  • Vocke Ivan, Mgr. MBA
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vzdělávací politika jako vědní obor (strategické dokumenty vzdělávací politiky ČR, organizace zřizované MŠMT, aktéři vzdělávací politiky). 2. Spravedlivost ve vzdělávání (různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí), podoby a příčiny nerovností, příklady intervencí pro snižování nerovností ve vzdělávání a jejich dopadů, diverzita a selektivita. 3. Škola jako specifická organizace - funkce školy, scénáře (modely) budoucnosti školy - retroaktivní pohled, správa škol včetně systému financování, hlavní rysy vzdělávacího systému v ČR, CZ-ISCED 2011). 4. Kultura školy - vymezení pojmu, způsoby zjišťování kultury školy, příklady z praxe, vstřícné prostředí a vztahy ve škole a jejich vliv na průběh a výsledky vzdělávání, klima školy. 5. Evaluace ve vzdělávání (teorie kvality a efektivity ve vzdělávání, subjekty a objekty evaluace), hodnocení vzdělávacího systému, autoevaluace (zapojení aktérů, metody, interpretace výsledků autoevaluace) a externí evaluace školy (zodpovědnost ČŠI a zřizovatelů škol), propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace - on-line přednáška p. Ing. Pavla Honzíka, ředitele PLZEŇSKÉHO INSPEKTORÁTU ČESKÉ ŠKOLNÍ INSPEKCE. 6. Profese a hodnocení učitele (profesní rozvoj učitelů, hodnocení kvality práce učitelů, nástroje dokladování profesního výkonu, nástroje profesního rozvoje), de/profesionalizace učitelského povolání, DVU, včetně legislativních podmínek.

Studijní aktivity a metody výuky
Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 18 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znalost základních pedagogikých pojmů a kategorií,
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti,
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory,
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad,
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi.
Odborné dovednosti
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie,
- využívat odborné pedagogické termíny.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat fáze vývoje transformačního procesu, včetně hodnocení vývoje školství,
- objasnit různá pojetí spravedlivosti a rovnosti příležitostí,
- vymezit role aktérů vzdělávací politiky a uvést příklady konfliktů jejich zájmů,
- zdůvodnit propojení autoevaluace a externí evaluace, metaevaluace,
- vysvětlit různé přístupy k hodnocení kvality práce učitelů,
- vysvětlit profesní rozvoj učitelů (uvádění do profese - indukce, další vzdělávání, celoživotní vzdělávání),
- vymezit efektivní formy profesního rozvoje učitelů (na základě TALIS),
- vysvětlit akční výzkum jako nástroj profesního rozvoje učitelů.
Odborné dovednosti
- použít nástroje pro dokladování profesního výkonu, včetně profesního portfolia,
- použít vybrané evaluační nástroje,
- na příkladech doloží klady a zápory vnější diferenciace v českém vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Test,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Formativní hodnocení,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV.
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)..
  • Zákon č. 563 /2004 Sb..
  • DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P. Škola v globální době: Proměny pěti českých základních škol. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2977-3.
  • DVOŘÁKOVÁ, M., TROJAN, V., TURECKIOVÁ, M. Efektivita vzdělávání. Praha: CŠM PedF UK, 2016. ISBN 978-80-7290-883-7.
  • GREGER, D. Spravedlivost českého školského systému v mezinárodním srovnání.. Praha: Orbis scholae, 2(1) s. 46-59.
  • Hajerová Műllerová, L., Slavík, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020.
  • HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, L., ŠIMEK, Z. Podniková kultura. Praha: VŠEM, 2011. ISBN 978-80-86730-65-3.
  • Janík, T. et al. Mýty - omyly - nepravdy : o ?chibách? ve vzdělávání a pedagogice. Brno: MU, 2020. ISBN 978-80-210-9754-4.
  • Moree, D. Učitelé na vlnách transformace: Kultura školy před rokem 1989 a po něm. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2298-9.
  • POL, M., LAZAROVÁ, B. Dobrá škola: Metoda pro stanovení priorit školy. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2011. ISBN 978-80-87063-37-8.
  • POLÁCHOVÁ VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do pedagogické evaluace a jejich metod. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2681-5.
  • Průcha, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
  • Spilková, V. Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání?. Pedagogika, 66(4), s. 368?385.
  • STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů: podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2087-9.
  • TROJAN, V. et al. Přístupy k efektivitě z pohledu managementu vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7290-897-4.
  • Trojan, Václav; Trojanová, Irena; Trunda, Jiří. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele. 2016. ISBN 978-80-7290-868-4.
  • Trojan, Václav; Tureckiová, Michaela; Trunda, Jiří; Dvořáková, Miroslava. Přístupy k managementu vzdělávání v kontextu České republiky. 2015. ISBN 978-80-7290-867-7.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • VAŠŤATKOVÁ, J., MICHEK, S. Modely řízení kvality a škola. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2608-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr