Vyučující
|
-
Sabotin Michal, Mgr.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako věda a její znaky - základní znaky vědy, pedagogika jako vědní obor, oborová paradigmata, infrastruktura vědy. 2. Spolupráce pedagogiky jako vědy s dalšími vědními obory, systemizace pedagogických vědních disciplín. 3. Předmět pedagogiky, analýza základních pedagogických kategorií. 4. Výchova jako determinanta vývoje osobnosti. 5. Systémové pojetí výchovy. 6. Reformní pedagogika - vybrané pedagogické koncepce. 7. Celoživotní učení. 8. Vzdělávací systém v ČR. 9. Edukační proces. 10. Základy pedagogické diagnostiky v přípravě nelékařských zdravotnických pracovníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 22 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Předmět navazuje na základní znalosti středoškolského učiva v oblasti společenskovědních disciplín (základy společenských věd), zejména pak oblast týkající se filozofie, historie, psychologie a pedagogiky (základní pojmy a souvislosti). |
Středoškolské učivo - základy společenských věd. |
Odborné dovednosti |
---|
V předmětu se předpokládají základní dovednosti v oblasti práce s informacemi a odbornou literaturou (vyhledávání, analýza a zpracování informací. |
Práce s pojmy a vzájemnými vazbami mezi disciplínami společenskovědního základu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Komunikační dovednosti, kritické myšlení. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- student/-ka porozumí základním pedagogickým pojmům a kategoriím (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky, edukační proces apod.) |
- student/-ka porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu, |
- student/-ka bude schopen vysvětlit význam pedagogické diagnostiky v přípravě zdravotnických pracovníků. |
Odborné dovednosti |
---|
- Student/-ka bude schopen/a analyzovat a zhodnotit nové přístupy k výchově v současné společnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Čapek, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Gulová, Lenka,; Šíp, Radim. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
-
Jedlička, Richard; Helus, Zdeněk. Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
-
Kolář, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky : 583 vybraných hesel. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy.. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, J. Výchova pro život. Praha, ISV, 1997.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
ZVÍROTSKÝ, M. Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-660-4.
-
ZVÍROTSKÝ, M. Sebevýchova. Teorie a praxe pedagogického ovlivňování sebe sama. Praha: Grada Publishing. 2020.
|