Vyučující
|
-
Žigová Marie, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogika jako věda a její znaky základní znaky vědy, pedagogika jako vědní obor, oborová paradigmata, infrastruktura vědy. 2. Spolupráce pedagogiky jako vědy s dalšími vědními obory, systemizace pedagogických vědních disciplín. 3. Předmět pedagogiky, analýza základních pedagogických kategorií. 4. Výchova jako determinanta vývoje osobnosti. 5. Systémové pojetí výchovy. 6. Reformní pedagogika vybrané pedagogické koncepce. 7. Celoživotní učení. 8. Vzdělávací systém v ČR. 9. Edukační proces. 10. Základy pedagogické diagnostiky v přípravě nelékařských zdravotnických pracovníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 25 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
návaznost na základní znalosti studentů z oblasti společenskovědních disciplín v rozsahu středoškolského učiva |
Odborné dovednosti |
---|
V předmětu se předpokládají základní dovednosti v oblasti práce s informacemi a odbornou literaturou (vyhledávání, analýza a zpracování informací. |
Práce s pojmy a vzájemnými vazbami mezi disciplínami společenskovědního základu. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Komunikační dovednosti, kritické myšlení. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- student/-ka porozumí základním pedagogickým pojmům a kategoriím (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky, edukační proces apod.), |
- student/-ka porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu, |
- student/-ka bude schopen vysvětlit význam pedagogické diagnostiky v přípravě zdravotnických pracovníků. |
Odborné dovednosti |
---|
- Student/-ka bude schopen/a analyzovat a zhodnotit nové přístupy k výchově v současné společnosti. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Písemná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
Gulová, Lenka,; Šíp, Radim. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
-
JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
-
Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
Průcha, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
-
Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
ZVÍROTSKÝ, M. Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-660-4.
|