Předmět: Pedagogika

« Zpět
Název předmětu Pedagogika
Kód předmětu KPG/PGZK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žigová Marie, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
Obsah předmětu
1. Pedagogika jako věda a její znaky základní znaky vědy, pedagogika jako vědní obor, oborová paradigmata, infrastruktura vědy. 2. Spolupráce pedagogiky jako vědy s dalšími vědními obory, systemizace pedagogických vědních disciplín. 3. Předmět pedagogiky, analýza základních pedagogických kategorií. 4. Výchova jako determinanta vývoje osobnosti. 5. Systémové pojetí výchovy. 6. Reformní pedagogika vybrané pedagogické koncepce. 7. Celoživotní učení. 8. Vzdělávací systém v ČR. 9. Edukační proces. 10. Základy pedagogické diagnostiky v přípravě nelékařských zdravotnických pracovníků.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 15 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 25 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
návaznost na základní znalosti studentů z oblasti společenskovědních disciplín v rozsahu středoškolského učiva
Odborné dovednosti
V předmětu se předpokládají základní dovednosti v oblasti práce s informacemi a odbornou literaturou (vyhledávání, analýza a zpracování informací.
Práce s pojmy a vzájemnými vazbami mezi disciplínami společenskovědního základu.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Komunikační dovednosti, kritické myšlení.
Výsledky učení
Odborné znalosti
- student/-ka porozumí základním pedagogickým pojmům a kategoriím (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky, edukační proces apod.),
- student/-ka porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu,
- student/-ka bude schopen vysvětlit význam pedagogické diagnostiky v přípravě zdravotnických pracovníků.
Odborné dovednosti
- Student/-ka bude schopen/a analyzovat a zhodnotit nové přístupy k výchově v současné společnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Řešení problémů,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství: Učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • Gulová, Lenka,; Šíp, Radim. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
  • JŮVA, V. Základy pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-95-8.
  • PELIKÁN, J. Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0345-4.
  • Pelikán, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  • Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • Průcha, Jan. Přehled pedagogiky : úvod do studia oboru. 2., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7178-944-5.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • ZVÍROTSKÝ, M. Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-660-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr