Předmět: Pedagogické inovace ve výchově a vzdělávání

« Zpět
Název předmětu Pedagogické inovace ve výchově a vzdělávání
Kód předmětu KPG/PI1VV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojem pedagogické inovace a hodnocení pedagogických inovací, 2. Inovace obsahu integrované vyučování, 3. Inovativní výukové metody a formy, 4. Badatelství, 5. Projektová výuka a kooperativního vyučování, 6. Výchova v současném světě, 7. Globální výchova, 8. Daltonský plán, Winetská soustava, 9. Montessoriovská pedagogika, 10. Jenský plán, 11. Waldorfská pedagogika, 12, Freinetovská pedagogika,13.Začít spolu, Otevřené vyučování, Zdravá škola, Domácí vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Porozumět základním pedagogickým kategoriím a pedagogické terminologii.
Odborné dovednosti
Analyzovat možnosti pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání v oblastech inovace vzdělávacích obsahů, především pochopit principy a možnosti integrovaného vyučování na základní škole a vysvětlit vybrané typy integrace (konsolidace, koncentrace, koordinace, komazace). Dále inovace vzdělávacích forem a metod vyučování, např. využívání badatelství, projektové výuky, kooperativního vyučování apod. Analyzovat společenské změny a typické rysy současné doby a společnosti, které ovlivňují výchovu v širším slova smyslu v současné době (globalizace, informační exploze, trvale udržitelný rozvoj, aj.). Pochopit principy pedagogických koncepcí a procesuální stránku alternativního školství u vybraných typů alternativních škol.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Znalost pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání z ohledem na společenské změny a typické rysy současné doby a společnosti. které ovlivňují výchovu a vzdělávání v širším slova smyslu.
Odborné dovednosti
Prakticky aplikuje pedagogické inovace do výuky studovaného oboru a vytváří konkrétní návrhy jejich zařazení do výchovy a vzdělávání.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Řešení problémů,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
  • Dvořáková, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky.. Praha Grada, 2008.
  • LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Neumajer, Ondřej. Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století. 2014. ISBN 978-80-7290-653-6.
  • Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
  • Podroužek Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň, 2002.
  • Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • Singule, František; Rýdl, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr