Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pojem pedagogické inovace a hodnocení pedagogických inovací, 2. Inovace obsahu integrované vyučování, 3. Inovativní výukové metody a formy, 4. Badatelství, 5. Projektová výuka a kooperativního vyučování, 6. Výchova v současném světě, 7. Globální výchova, 8. Daltonský plán, Winetská soustava, 9. Montessoriovská pedagogika, 10. Jenský plán, 11. Waldorfská pedagogika, 12, Freinetovská pedagogika,13.Začít spolu, Otevřené vyučování, Zdravá škola, Domácí vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Porozumět základním pedagogickým kategoriím a pedagogické terminologii. |
Odborné dovednosti |
---|
Analyzovat možnosti pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání v oblastech inovace vzdělávacích obsahů, především pochopit principy a možnosti integrovaného vyučování na základní škole a vysvětlit vybrané typy integrace (konsolidace, koncentrace, koordinace, komazace). Dále inovace vzdělávacích forem a metod vyučování, např. využívání badatelství, projektové výuky, kooperativního vyučování apod. Analyzovat společenské změny a typické rysy současné doby a společnosti, které ovlivňují výchovu v širším slova smyslu v současné době (globalizace, informační exploze, trvale udržitelný rozvoj, aj.). Pochopit principy pedagogických koncepcí a procesuální stránku alternativního školství u vybraných typů alternativních škol. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Znalost pedagogických inovací ve výchově a vzdělávání z ohledem na společenské změny a typické rysy současné doby a společnosti. které ovlivňují výchovu a vzdělávání v širším slova smyslu. |
Odborné dovednosti |
---|
Prakticky aplikuje pedagogické inovace do výuky studovaného oboru a vytváří konkrétní návrhy jejich zařazení do výchovy a vzdělávání. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Dostál J. Badatelsky orientovaná výuka. Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1.
-
Dvořáková, Markéta. Projektové vyučování v české škole : vývoj, inspirace, současné problémy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1620-9.
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky.. Praha Grada, 2008.
-
LUKÁŠOVÁ, HANA. Kvalita života dětí a didaktika.. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Neumajer, Ondřej. Inovativní výukové aktivity pro rozvoj dovedností pro 21. století. 2014. ISBN 978-80-7290-653-6.
-
Pelikán, Jiří. Hledání těžiště výchovy. Vyd. 1. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
Podroužek Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň, 2002.
-
Rýdl, Karel. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd. Brno : Marek Zeman, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
-
Singule, František; Rýdl, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
|