Předmět: Projektová a kooperat. výuka pro učitele

« Zpět
Název předmětu Projektová a kooperat. výuka pro učitele
Kód předmětu KPG/PKVZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoreticko-historická východiska kooperativní a projektové výuky. Znaky kooperativní a projektové výuky. Plánování kooperativní a projektové výuky. Realizace projektové a kooperativní výuky v prostředí základní školy. Výhody a nevýhody kooperativní výuky, odlišnosti od skupinové práce v prostředí základní školy. Výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a prostředí základní školy. Možnosti kooperativní a projektové výuky v inkluzivním vzdělávání ZŠ. Kooperativní a projektová výuka v digitalizaci ve vzdělávání. Kooperativní a projektová výuka ve vztahu k diverzitě třídy, rozvíjení digitální kompetence ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt týmový [20-60 / počet studentů] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
aplikovat znalosti a dovednosti z obecné didaktiky
Odborné dovednosti
diskutovat a spolupracovat ve skupinové práci
používat pravidla týmové práce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit základní pojmy a pravidlai projektové a kooperativní výuky
znát typologii projektů ve vztahu ke kooperativní výuce
naplánovat projektovou a kooperativní výuku
vysvětlit fáze řešení projektu a možná úskalí
odlišit skupinovou a kooperativní výuku
Odborné dovednosti
realizovat projektovou a koperativní výuku v prostředí základní školy
zhodnotit přednosti a nedostatky kooperativní a projektové výuky
organizovat a spolupracovat v týmu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Kooperativní výuka,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Projektová výuka,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Čábalová, Dagmar. Kooperativní vyučování na 2. stupni ZŠ v Plzeňském kraji. Profese učitele a současná společnost : [XII. konf. 2004.
  • Čábalová. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0001-0.
  • Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole - vývoj, inspirace, současné problémy.. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 9788024616209.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kasíková, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
  • Kasíková, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. ISBN 80-239-6770-3.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • Tomková, Anna; Kašová, Jitka; Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr