|
Vyučující
|
-
Hogenová Miloslava, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Teoreticko-historická východiska kooperativní a projektové výuky. Znaky kooperativní a projektové výuky. Plánování kooperativní a projektové výuky. Realizace projektové a kooperativní výuky v prostředí základní školy. Výhody a nevýhody kooperativní výuky, odlišnosti od skupinové práce v prostředí základní školy. Výhody a nevýhody projektové výuky z pohledu žáka, učení, učitele a prostředí základní školy. Možnosti kooperativní a projektové výuky v inkluzivním vzdělávání ZŠ. Kooperativní a projektová výuka v digitalizaci ve vzdělávání. Kooperativní a projektová výuka ve vztahu k diverzitě třídy, rozvíjení digitální kompetence ve výuce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| aplikovat znalosti a dovednosti z obecné didaktiky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat a spolupracovat ve skupinové práci |
| používat pravidla týmové práce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní pojmy a pravidlai projektové a kooperativní výuky |
| znát typologii projektů ve vztahu ke kooperativní výuce |
| naplánovat projektovou a kooperativní výuku |
| vysvětlit fáze řešení projektu a možná úskalí |
| odlišit skupinovou a kooperativní výuku |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizovat projektovou a koperativní výuku v prostředí základní školy |
| zhodnotit přednosti a nedostatky kooperativní a projektové výuky |
| organizovat a spolupracovat v týmu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Kooperativní výuka, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Kooperativní výuka, |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Projektová výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Projektová výuka, |
| Skupinová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Čábalová, Dagmar. Kooperativní vyučování na 2. stupni ZŠ v Plzeňském kraji. Profese učitele a současná společnost : [XII. konf. 2004.
-
Čábalová. Pedagogika pro učitele základních a středních škol. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-261-0001-0.
-
Dvořáková, M. Projektové vyučování v české škole - vývoj, inspirace, současné problémy.. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 9788024616209.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kasíková, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3.
-
Kasíková, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací : náměty - výukové materiály pro kooperaci dětí i dospělých. 1. vyd. Kladno : AISIS, 2007. ISBN 80-239-6770-3.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 2. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-8163-5.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2. vydání, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
-
Tomková, Anna; Kašová, Jitka; Dvořáková, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-527-1.
|