Předmět: Pedagogické otázky současnosti

« Zpět
Název předmětu Pedagogické otázky současnosti
Kód předmětu KPG/POS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické zaměření výuky: 1. Úvod do pedagogických otázek současnosti, aktuální trendy ve vzdělávání a jejich vliv na profesi učitele (strategie vzdělávací politiky, proměny kurikula) 2. Proměny vzdělávání a výuky (revize RVP, kompetenční přístup, personalizace/individualizace, diferenciace, učební prostředí, hodnocení) 3. Hodnocení kvality vzdělávání, výuky, učitele (kritéria kvality, interní a externí evaluační nástroje) 4. Profesní rozvoj učitele od absolventa po pedagogického lídra (kariéra učitele, vazba na kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství) 5. Podpora pedagogických pracovníků (relevantní zdroje garantovaných podpor, dat a informací) 6. Volné téma - vazba na aktuální dění

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předmět je teoreticko praktický a předpokládá základní znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a didaktiky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
získat orientaci v aktuálních problémech výchovy a vzdělávání, dokázat rozkrýt sociální příčiny aktuálních problémů v přístupu k výchově a vzdělávání, orientovat se v literatuře zabývající se sledovanou tematikou, dokázat naformulovat problém a vyjádřit se k němu s oporou odborné literatury
Vyučovací metody
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kolokvium,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Skupinová prezentace,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Sebehodnocení,
Vzájemné hodnocení studentů,
Sumativní hodnocení,
Doporučená literatura
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
  • Hattie, John. Prokazatelné učení : metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Vydání první. 2022. ISBN 978-80-908240-1-0.
  • Chvál Martin. Na naší škole nám záleží. Portál, 2018. ISBN 978-80-262-58-0.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
  • Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
  • Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr