Vyučující
|
-
Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické zaměření výuky: 1. Úvod do pedagogických otázek současnosti, aktuální trendy ve vzdělávání a jejich vliv na profesi učitele (strategie vzdělávací politiky, proměny kurikula) 2. Proměny vzdělávání a výuky (revize RVP, kompetenční přístup, personalizace/individualizace, diferenciace, učební prostředí, hodnocení) 3. Hodnocení kvality vzdělávání, výuky, učitele (kritéria kvality, interní a externí evaluační nástroje) 4. Profesní rozvoj učitele od absolventa po pedagogického lídra (kariéra učitele, vazba na kompetenční rámec absolventa/absolventky učitelství) 5. Podpora pedagogických pracovníků (relevantní zdroje garantovaných podpor, dat a informací) 6. Volné téma - vazba na aktuální dění
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
předmět je teoreticko praktický a předpokládá základní znalosti ze sociální psychologie, psychologie osobnosti, speciální pedagogiky a didaktiky |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
získat orientaci v aktuálních problémech výchovy a vzdělávání, dokázat rozkrýt sociální příčiny aktuálních problémů v přístupu k výchově a vzdělávání, orientovat se v literatuře zabývající se sledovanou tematikou, dokázat naformulovat problém a vyjádřit se k němu s oporou odborné literatury |
Vyučovací metody |
---|
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kolokvium, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
Sumativní hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Grada, Praha, 2011.
-
Hattie, John. Prokazatelné učení : metodická příručka pro učitele : maximalizace vlivu na proces učení. Vydání první. 2022. ISBN 978-80-908240-1-0.
-
Chvál Martin. Na naší škole nám záleží. Portál, 2018. ISBN 978-80-262-58-0.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
-
Prúcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha, Portál, 2009.
-
Skalková, Jarmila. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.
-
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
|