Vyučující
|
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Specifika práce v prvním ročníku ZŠ, organizace prvního týdne v první třídě. 4. Specifika tzv. "přípravného týdne", chod školy v přípravném období. 5. Dokumentace třídního učitele, základní dokumentace učitele. 3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky. 4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 5. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ. 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 4 hodiny za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní principy vyučování orientovaného na žáka |
užívat základní pedagogickou terminologii |
vymezit základní obsah RVP ZV |
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat a zapisovat svá pozorování |
zapsat a vhodně roztřídit své zápisky |
spolupracovat s učitelem a žáky, být aktivním pomocníkem učitele |
užívat odbornou literaturu |
komunikovat a dojednat uvedenou praxi |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat specifika prvního týdne v první třídě |
vyjmenovat dokumentaci třídního učitele, se kterou se student seznámil |
pojmenovat znalosti získané na pedagogické praxi v rovině profesní i osobní |
propojovat teoretickou rovinu s rovnou praktickou (využití pro závěrečné portfolio) |
Odborné dovednosti |
---|
připravit a zorganizovat chod první třídy |
organizovat činnost žáků |
uvádět žáky do denního režimu |
sestavit rozvrh hodin pro první třídu |
aktivně spolupracovat s vyučujícím 1. třídy |
přinášet a navrhovat nápady pro vlastní realizaci výuky a pro zkvalitnění výuky |
Obecné způsobilosti |
---|
Uplatňovat získané informace a dovednosti v praxi, uplatňovat získané informace a nabyté dovednosti v budoucím pracovním poměru (učitel na prvním stupni ZŠ). Spolupracovat s kolegy, předávat nápady, kooperovat a přemýšlet nad inovativními postupy. Umět reflektovat svoji pedagogickou činnost. |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Franclová, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
-
Kreislová, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2038-8.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
|