Předmět: Pedagogická praxe náslechová 1. třída

« Zpět
Název předmětu Pedagogická praxe náslechová 1. třída
Kód předmětu KPG/PP1N
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Specifika práce v prvním ročníku ZŠ, organizace prvního týdne v první třídě. 4. Specifika tzv. "přípravného týdne", chod školy v přípravném období. 5. Dokumentace třídního učitele, základní dokumentace učitele. 3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky. 4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 5. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ. 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 4 hodiny za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit základní principy vyučování orientovaného na žáka
užívat základní pedagogickou terminologii
vymezit základní obsah RVP ZV
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR
Odborné dovednosti
pozorovat a zapisovat svá pozorování
zapsat a vhodně roztřídit své zápisky
spolupracovat s učitelem a žáky, být aktivním pomocníkem učitele
užívat odbornou literaturu
komunikovat a dojednat uvedenou praxi
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat specifika prvního týdne v první třídě
vyjmenovat dokumentaci třídního učitele, se kterou se student seznámil
pojmenovat znalosti získané na pedagogické praxi v rovině profesní i osobní
propojovat teoretickou rovinu s rovnou praktickou (využití pro závěrečné portfolio)
Odborné dovednosti
připravit a zorganizovat chod první třídy
organizovat činnost žáků
uvádět žáky do denního režimu
sestavit rozvrh hodin pro první třídu
aktivně spolupracovat s vyučujícím 1. třídy
přinášet a navrhovat nápady pro vlastní realizaci výuky a pro zkvalitnění výuky
Obecné způsobilosti
Uplatňovat získané informace a dovednosti v praxi, uplatňovat získané informace a nabyté dovednosti v budoucím pracovním poměru (učitel na prvním stupni ZŠ). Spolupracovat s kolegy, předávat nápady, kooperovat a přemýšlet nad inovativními postupy. Umět reflektovat svoji pedagogickou činnost.
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Studijní praxe,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • Franclová, Marta. Zahájení školní docházky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.
  • KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  • Kreislová, Zdenka. Krok za krokem 1. třídou/. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2038-8.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr